برای دوختن پرده های ساده و زیبا چه مراحلی را باید طی کنیم؟ - رادپرده

برای دوختن پرده های ساده و زیبا چه مراحلی را باید طی کنیم؟

مقدمه:

دوختن پرده های ساده بسیار راحت و آسان است و ضمن سرگرم کردن شما به یک کار هنری، می تواند در کم کردن هزینه های خانواده کمک بسیار مؤثری باشد.

برخی از خانم ها تصور می کنند که حتماً باید خیاط ماهر و هنرمندی باشند تا بتوانند پرده ای ساده برای خانه خود بدوزند، اما در واقع اینطور نیست.

البته هر چند که نباید نقش مهارت را در این زمینه نادیده گرفت، اما هر کس با دانستن حداقل الفبای خیاطی هم می توانید پرده های ساده اما زیبا را طراحی کرده و بدوزد.

در این مطلب روش دوخت پرده های ساده را از ابتدا تا انتها برای شما عزیزان بازگو خواهیم کرد و امیدواریم که در پایان بتوانید پرده هایی شکیل و زیبا اما ساده برای جای جای خانه خود تهیه کرده و از دیدن هنر دست خود لذت ببرید.

برای دوختن پرده های ساده و زیبا چه مراحلی را باید طی کنیم؟ - رادپرده

مراحل مقدماتی دوختن پرده های ساده

گاهی اوقات دکوراسیون منزل برایمان خسته کننده و کسالت بار می شود و شاید بهترین و کم هزینه ترین تغییر می تواند تعویض پرده ها باشد.

حتماً با خود می گویید چگونه تعویض پرده ها می تواند کم هزینه باشد؟! بله درست است جای تعجب هم دارد.

اما این اتفاق وقتی رُخ می دهد که حداقل بتوانید دوخت پرده ها را خودتان برعهده گرفته و انجام دهید و از دستان هنرمند خود در این زمینه بهره بگیرید.

پس بهتر است خودتان دست بکار شوید، چون پرده ی ساده از انواع پرده های زیبا و پُرطرفدار است که می توانید از آن برای قسمت های مختلف خانه نظیر اتاق خواب، نشیمن، آشپزخانه و حتی پذیرایی استفاده کنید.

برای دوخت اینگونه پرده ها نیاز دارید تا ابتدا متراژ محلی را که می خواهید برای آن پرده بدوزید اندازه گیری نمایید.

در این مورد باید هم طول پنجره و یا درب و یا هر جایی که پرده را برای آن در نظر گرفته اید، اندازه گیری نمایید و هم عرض آن را.

گاهی اوقات به سلیقه شما، می تواند این طول و عرض از اندازه ی خود پنجره و درب بیشتر باشد، مثلاً از این سمت دیوار تا آن سمت دیوار، یعنی علاوه بر پنجره ها، قسمت دو طرف آن را هم برای زیبایی بیشتر با پرده بپوشانید.

در برخی موارد برای دوختن پرده های ساده حتی برای محاسبه طول پرده هم همین اتفاق ممکن است رُخ دهد و برای زیبایی و جذابیت بیشتر پرده ها، طول آن را از سقف محاسبه کنید، نه از محل قرار گرفتن پنجره و یا درب.

برای دوختن پرده های ساده و زیبا چه مراحلی را باید طی کنیم؟ - رادپرده

اگر پنجره کوتاه و کوچک باشد (هم از عرض و هم از طول کوتاه باشد) در این صورت از سمت چپ و راست پرده هر کدام 10 سانت که در مجموع 20 سانت خواهد شد،اضافه می گیریم.

پس دست شما در این انتخاب باز است و طول و عرض پنجره را گاهاً می توانید بیشتر از انچه که هست، محاسبه کنید و در نهایت متراژ پرده را به این صورت می توانید در نظر بگیرید.

عرض پرده= دو تا سه برابر میل پرده و یا جایی که در نظر گرفته ایم + 20 سانت ( یعنی برای هر طرف پرده 10 سانت)

طول پرده= طول پنجره + 10 تا 20 سانت اضافه برای پایین پرده

اما اگر بخواهید پرده شما به صورت اضافه بر روی زمین قرار گیرد، محاسبه طول پرده به سلیقه شما خواهد بود.

در نظر داشته باشید که برای دوخت نوار پرده هم کلاً 10 سانت اضافه در نظر می گیریم و یا به اندازه ی پهنای نوار پرده اضافه در نظر گرفته و اندازه را در قد پرده لحاظ می کنیم.

انتخاب نوع نوار پرده هم یکی از مواردی است که در چگونگی دوختن پرده های ساده دخالت خواهد داشت، پس نوع نواری را که در نظر دارید بر روی پرده بدوزید را از همان ابتدا باید مشخص کنید.

مرحله ی بعدی انتخاب جنس و طرح پرده ی مورد نظر شماست که در خرید مقدار متراژ پارچه مؤثر خواهد بود.

زیرا که برای پارچه های پرده ای ضخیم، شما به دو تا سه برابر عرض جایی که اندازه گیری نموده اید، پارچه نیاز خواهید داشت و برای پرده های نازک و توری به دو تا چهار برابر اندازه ای که گرفته اید، پارچه توری یا حریر نیاز خواهید داشت.

برای دوختن پرده های ساده و زیبا چه مراحلی را باید طی کنیم؟ - رادپرده

این نکته را هم در نظر داشته باشید که اگر از پارچه های حاشیه دار برای پرده استفاده می کنید که خیلی هم زیبا خواهند بود، قسمت ترکی پارچه به عنوان عرض پارچه محسوب می شود و اگر از پارچه های گلدار و یا ساده انتخاب کرده اید، قسمت ترکی پارچه به عنوان طول پرده در نظر گرفته می شود.

در این صورت اگر پرده ی انتخاب شده ساده و یا گلدار باشد می توانید از چند تخته پارچه برای برش و دوخت در کنار هم استفاده کنید، ولی اگر پارچه پرده ای حاشیه دار باشد، می توانید پرده را بصورت یک تخته و یک تکه برش زده و بدوزید.

تا اینجا مقدمات دوختن پرده های ساده و روش های انتخاب و آماده سازی را با هم بررسی کردیم، در پست بعدی به چگونگی مراحل دوخت پرده خواهیم پرداخت.

وبــلاگــ

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *