بررسی تأثیر رنگ و طرح پرده های اداری بر روی کارکنان

رنگ و طرح پرده های اداری و تأثیر آن بر روی راندمان کاری و روحیه کارکنان، موضوعی است که شاید در نگاه اول برایتان عجیب به نظر آید، ولی کاملاً واقعیت دارد.

هر چه فضای کاری شادتر و بانشاط تر باشد، روحیه اشخاص بهتر شده و قدرت و توان کار کردن و کارایی افراد افزایش خواهد یافت، که درصد زیادی از این شادابی و نشاط، به طراحی فضا و نوع دکوراسیون و انتخاب درست و مناسب رنگ ها برمی گردد.

در این مطلب و مطلب بعدی می خواهیم نکاتی را در باره این موضوع برای شما عزیزان عنوان کنیم، تا بدانید که هر چیزی حساب و کتاب و قاعده و قانون خود را دارد و برای یک محیط کاری خوب و مثبت با راندمان مطلوب، باید خیلی نکات لحاظ شوند، از جمله وسایل و پرده هایی که با رنگ های مناسب خود، به ما انگیزه ی کاری بیشتری را خواهند داد!

بررسی تأثیر رنگ و طرح پرده های اداری بر روی کارکنان - رادپرده

رنگ و طرح پرده های اداری و تأثیر آن بر افراد

می دانید که در گذشته محیط های اداری خیلی خشک و بی روح و اتاق های کاری خالی از طرح و رنگ های متفاوت بود و صرفاً اتاقی رنگ و رو رفته با یک میز و صندلی تقریباً کهنه، به عنوان یک فضای اداری معرفی می شد، چون علمی به نام روانشناسی رنگ ها اصلاً مطرح نبود و آدم ها آشنایی زیادی با تأثیر رنگ ها و دکوراسیون محیط بر افراد، نداشتند.

اما امروزه با پیشرفت علم و دانش در همه زمینه ها به این نکته بیشتر پرداخته می شود که حتی رنگ ها و چیدمان لوازم خانه و محل کار، چه تأثیر شگرفی در راندمان کاری و همین طور شادابی و نشاط افراد می توانند داشته باشند.

اما برای آشنایی بیشتر و یک انتخاب درست در مورد پرده ها، که در فضای کاری بسیار مهم هم هستند و در قدم اول، باید بدانید که به طور کلی پرده ها به دو بخش پرده های روشن و پرده های تیره تقسیم می شوند:

استفاده از پرده هایی با رنگ روشن سبب می شود که اتاق و فضای کار دلبازتر و شادتر به نظر برسد و حتی فضاهای کاری کوچک، بزرگ تر و وسیع تر از حد معمول به نظر آیند، پس اگر فضای کوچکی را در اختیار دارید به راحتی می توانید با انتخاب رنگ و طرح پرده های اداری روشن و شاد، چه به لحاظ رنگ آمیزی و چه به سبب نوع چیدمان دکوراسیون ، آن را بزرگتر از آنچه که هست بنمایانید.

پس به طور کلی رنگ های روشن و بخصوص رنگ سفید، برای اینکه فضا را بزرگتر از اندازه ی واقعی نشان دهید و اتاق بزرگتر از حد معمول به نظر آید، کاربرد دارد و این مسئله فقط به رنگ پرده بستگی ندارد، بلکه به چگونگی طرح پرده و شکل های بکار رفته در روی آن هم، وابسته است.

بررسی تأثیر رنگ و طرح پرده های اداری بر روی کارکنان - رادپرده

نور خورشید به راحتی از پرده های روشن عبور کرده و وارد اتاق می شود و اتاق شما را پر از روشنایی طبیعی می کند، که خود شادی و سرزندگی را به همراه دارد و سبب روحیه ای شاداب در شما خواهد شد، اما این بشرطی است که تابش نور بیش از حد نباشد و باعث آزار و اذیت شما نشود.

با تمام زیبایی و دلبازی که پرده های رنگ روشن ایجاد می کنند، اما پرده هایی با رنگ تیره، برای اتاق ها و فضاهای بزرگ و وسیع بسیار مناسب ترند و ظاهری شیک و جذاب به محل کار شما خواهند داد، البته نیاز نیست که تمامی اتاق را با این پرده ها تزئین کنید، بلکه می توانید برای جلوه دادن بخش و یا قسمتی از اتاق که می خواهید بیشتر توی چشم باشد، از رنگ و طرح پرده های اداری با رنگ تیره استفاده کنید و باید با دقت و به شکل کاملاً حرفه ای رنگ پرده را با مبلمان و دیگر وسایل دکوری اتاق ست کرده و هارمونی خوبی را در بین رنگ آن ها ایجاد کنید.

نکته ای که در این گزینش بسیار حائز اهمیت است این است که نوع، طرح و رنگ پرده باید تا حدودی با نوع کار ما هم همخوانی داشته و هویت کاری ما را نیز حفظ کند.

همین طور انتخاب طرح های ساده یا شلوغ پرده، بستگی به وسایل و تجهیزاتی است که در محیط کار بکار برده شده و یا بعنوان دکوراسیون در اتاق کار از آن بهره می بریم، پس اگر این وسایل دارای طرح شلوغ و رنگارنگی باشند، قانون این است که از طرح های ساده پرده کمک بگیریم، ولی اگر این وسایل خود دارای رنگ و طرحی ساده با نقوش ساده هستند، ترجیح این است که از پرده هایی با طرح های شلوغ تر و دارای رنگ های متنوع کمک بگیریم.

بررسی تأثیر رنگ و طرح پرده های اداری بر روی کارکنان - رادپرده

اما نکته بسیار مهم در انتخاب پرده های اداری این است که، در اغلب فضاها و محیط های اداری، رنگ بکار رفته بر روی آرم و لوگوی شرکت خود را، برای رنگ پرده اتاق های کار انتخاب می کنند و یا در برخی موارد هم رنگ هایی را که با رنگ برندشان هماهنگی داشته باشد، برمی گزینند.

انتخاب رنگ و طرح پرده های اداری مناسب، بسیار حائز اهمیت است، چون علاوه بر زیبایی و تزئینی بودن آن و همین طور تنظیم نور خورشید و چگونگی تابش آن بر محیط، در روحیه و روان افراد تأثیر فوق العاده ای خواهد داشت که در پست های آینده به آن خواهیم پرداخت، و نگاهی بر انرژی و اثر رنگ ها بر روان آدمی خواهیم داشت.

 

 

وبــلاگــ

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *