طریقه نصب کتیبه پرده و نحوه اندازگیری آن - پرده راد

طریقه نصب کتیبه پرده و نحوه اندازگیری آن

مقدمه:

نحوه نصب کتیبه پرده از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا که قرار گرفتن درست آن در بالای پرده، مزایای زیادی از جمله پوشاندن عیوب به جای مانده بر روی سقف و مخفی کردن ریل و قسمت نوار پرده را بر عهده دارد، که خود سبب نمای زیباتری از پرده خواهد شد.

اما برای نمایش بیشتر این زیبایی باید از مدل کتیبه ای  استفاده کنید که به لحاظ طرح و رنگ، با سایر وسایل موجود در محیط و بخصوص اِلِمان پُر رنگی، مانند مبلمان ست شده و هماهنگ باشد.

پس باید بدانید که با توجه به نوع دکوراسیون خود چه مدلی از انواع کتیبه را برگزینید، تا با نوع پرده و فضا همخوانی داشته و جذابیت فوق العاده ای را ایجاد کند.

در این مطلب ابتدا طریقه اندازه گیری برای خرید کتیبه و سپس طریقه نصب را برای شما عزیزان بازگو خواهیم کرد، تا با نصب صحیح قاب بر روی پرده، شاهد جذابیت و جلوه بیشتر پرده ها در فضای خانه باشید.

طریقه نصب پرده کتیبه

نصب کتیبه پرده به روشی ساده

برای اینکه پرده ها پس از نصب کتیبه ها زیبایی و نمای بیشتری داشته باشند، باید ان ها را بدرستی و کاملاً صاف . بدون ایراد نصب کنید و برای این کار لازم است تا در ابتدا نحوه صحیح اندازه گیری محل مورد نظر را یاد داشته باشید.

نحوه اندازه گیری قاب یا کتیبه پرده

برای اندازه گیری این قاب ها کافیست تا به اندازه ریل پرده از هر طرف 5 سانت اضافه کنید و این اندازه را برای طول کتیبه در نظر بگیرید، اما برای پرده هایی که کل دیوار را پوشش می دهند و به اصطلاح از دیواری تا دیوار دیگر امتداد دارند، کافی است تا از اندازه دیوار تا دیوار به اندازه دو سانت کم کرده و این متراژ را برای طول کتیبه در نظر بگیرید.

نحوه نصب کتیبه و قاب پرده

برای نصب درست کتیبه باید مراحلی را طی کنید، اما در هنگام کار نیاز به ابزارهایی خواهید داشت که به آن ها اشاره خواهیم کرد، پس ابتدا آن ها را تهیه کنید:

دریل، متر فلزی، قیچی، منگنه کوب، اره گردبُر، پیچ های مخصوص چوب و یا پلاستیک، چوب کاج، قلاب L و مداد برای علامت گذاری

مشخص کردن محل قرار گیری کتیبه

در اولین قدم برای نصب کتیبه پرده باید جای آن را مشخص و علامت گذاری کنید، برای این کار لازم است تا ارتفاع و عرض داخل پنجره و یا محل را اندازه گیری نمایید و اندازه 10 سانت به آن اضافه کرده و برای فاصله در نظر بگیرید.

حالا بر روی چوب کاج،علامت گذاری کنید تا محل قرارگیری دقیق کتیبه مشخص باشد و در هنگام قرارگیری چوب در محل و جای خود، بتوانید به راحتی کار را به انجام رسانده و بخوبی و بطور صحیح آن را نصب کنید.

نصب کتیبه پرده

وصل کردن قلاب L بر روی دیوار

حالا قسمت های علامتگذاری شده را توسط دریل سوراخ کنید و سپس قلاب L را در بالای قاب پنجره و در سمت راست با سوراخ کردن آن و به کمک پیچ های چوبی به دیوار متصل و محکم  کنید و همین عملیات را در طرف دیگر پنجره و برای قلاب دوم هم انجام دهید.

در نصب این قلاب ها تراز بودن و در یک سطح قرار گرفتن آن ها بسیار مهم است، پس مطمئن شوید که آن ها را در یک امتداد و بدرستی نصب کرده اید.

مشخص کردن جای پیچ ها برای نصب کتیبه پرده

پس با اطمینان از اینکه قلاب ها و کتیبه هر دو در یک راستا و درست به موازات هم قرار می گیرند، با کمک دریل محلی را که باید کتیبه بر روی قلاب ها قرار گیرد را با احتیاط، سوراخ کنید.

نصب کتیبه

حالا کتیبه را در بالای قلاب های L بگذارید و با کمک پیچ های چوبی قاب پرده را در جای خود بخوبی محکم کنید.

طریقه نصب کتیبه پرده و نحوه اندازگیری آن - پرده راد

پارچه کشی بر روی قاب

این مرحله برای افرادی است که تمایل دارند تا روی کتیبه را به هر دلیلی با پارچه های مختلف و متناسب با پرده بپوشانند.

برای انجام این کار حتماً لازم است تا پارچه را در قسمت داخلی قاب و به چوب منگنه کنید، تا منگنه ها دیده نشوند، دقت کنید که هنگام کار، پارچه کاملاً صاف بوده و دارای هیچ چین و چروکی نباشد.

سپس می توانید مقدار پارچه اضافه را در لبه پشتی و در داخل کتیبه جمع نموده و منگنه کنید تا کار پارچه کشی بخوبی و مرتب و منظم انجام شود.

کتیبه بدون زاویه و زاویه دار

هر گاه که پرده در وسط و بین دو دیوار قرار بگیرد، نیاز به قاب بدون زاویه خواهید داشت، چون محل قرار گیری پرده در بین دو دیوار قرار گرفته و دلیلی برای استفاده کتیبه از نوع زاویه دار نخواهد بود.

اما زمانی که برای نصب کتیبه پرده جای قرار گیری پرده طوری است که دیواری در یک و یا دو طرف پرده موجود نیست، در این صورت برای اینکه چوب پرده و یا همان ریل پرده را مخفی کنید، نیاز دارید تا از کتیبه زاویه دار کمک بگیرید.

کتیبه های زاویه دار معمولاً از سه قسمت تشکیل می شوند، قسمتِ اصلیِ کتیبه و دو قسمت که در اصطلاح به قسمت های زاویه بغل مشهور هستند، بصورت قسمت های جانبی در دو طرف قرار می گیرند و در هنگام نصب به یکدیگر متصل می شوند.

اندازه دو قسمت کناری عموماً بین 10 تا 20 سانت است که بر حسب تعداد ریل های پرده ای که بکار گرفته می شوند، متغیر بوده و اگر تعداد چوب پرده ها بیشتر باشد، اندازه قسمت های کناری کتیبه هم بیشتر خواهد شد.

وبــلاگــ

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *