ویژگی پرده های بیمارستانی

ویژگی پرده های بیمارستانی و مزایای آن چیست؟

مقدمه:

ویژگی پرده های بیمارستانی البته در انواع جدید و آنتی باکتریال آن، سبب شده تا امکان انتقال عفونت و آلودگی های مختلف در مراکز درمانی به نحو چشمگیری کاهش یافته و استقبال برای استفاده از آن هر روزه بیشتر و بیشتر شود.

این محصول یکی از ضروری ترین وسایل و ابزاری است که هر بیمارستان و یا مرکز درمانی به آن نیاز داشته و با کاربرد آن، محیط های بیمارستانی باکیفیت تر و ایمن تر خواهند شد، که در نهایت استفاده از اینگونه پرده ها منجر به کاهش هزینه ها هم خواهد شد.

در این مطلب در باره ویژگی ها و استانداردهایی که باید این پرده ها داشته باشند صحبت خواهیم کرد، که امیدواریم مطالب ارائه شده برایتان مفید باشد و آگاهی شما را در این زمینه تا حد زیادی افزایش دهد.

ویژگی پرده های بیمارستانی و مزایای آن چیست؟ - پرده راد

استاندارد و ویژگی پرده های بیمارستانی

سابق بر این در بیمارستان ها و مراکز درمانی از پرده های معمولی برای جلوگیری از تابش نور خورشید به داخل اتاق ها و جداسازی بیماران و یا بخش ها و قسمت های مختلف بیمارستان استفاده می شد، که معایب بسیاری را به همراه داشت.

البته کماکان در بسیاری از بیمارستان هایی که از پرده های آنتی باکتریال برای جداسازی تخت بیماران و یا بخش های دیگر بیمارستان استفاده می کنند، برای پوشش پنجره ها همچنان از پرده های کرکره ای آلومینیومی، پرده های شید رول و یا پرده های زبرا و… و یا حتی پرده های پارچه ای استفاده می شود.

اما مهمترین و اساسی ترین مشکلی که با استفاده از پرده های معمولی ایجاد می شود، بوجود آوردن و فراهم شدن سطح مستعدی برای تجمع میکروب ها و انتشار انواع آلودگی ها و بیماری ها است، که می تواند علاوه بر گسترش انواع بیماری ها، تبعات بسیاری را به همراه داشته باشد.

اما امروزه اکثر بیمارستان ها و مراکز درمانی به این نکته دست یافته اند که برای جلوگیری از انتشار و انتقال انواع آلودگی ها و بیماری ها، بسیار لازم و ضروریست تا از پرده های آنتی باکتریال بیمارستانی که مخصوص همین مراکز تهیه و تولید می شوند، استفاده کنند.

در هنگام خرید و سفارش پرده های بیمارستانی باید به مواردی از جمله کیفیت پارچه و آنتی باکتریال بودن آن و تجهیزات لازم برای استفاده از این پرده ها دقت داشته باشید، که البته هر بیمارستان و مرکز درمانی با توجه به عملکرد و شرایط خاص خود و پذیرش نوع بیمارانی که دارد، نیاز های متفاوتی در این زمینه خواهد داشت.

ویژگی پرده های بیمارستانی و مزایای آن چیست؟ - پرده راد

اما عمده ویژگی پرده های بیمارستانی که برای انتخاب و خرید پرده باید لحاظ شوند شامل:

  • ضد آلرژی بودن جنس پرده، بویژه برای بخش بیماران تنفسی و ریوی
  • ضد استاتیک بودن پرده جهت جلوگیری از تداخل الکتریسیته ساکن
  • ضد حریق بودن پرده و نداشتن فلزات سنگینی از قبیل سرب
  • مقاوم بودن پارچه در برابر پارگی
  • بادوام بودن پارچه در برابر شستشوی زیاد است.
  • اهمیت فاصله مناسب در پرده های بیمارستانی

یکی از استانداردهایی که باید برای نصب پرده های بیمارستانی وجود داشته باشد، فاصله ی مشخصی است که اینگونه پرده ها باید نسبت به سقف و کف داشته باشند که هر کدام به دلایل خاصی بوجود آمده اند.

این پرده ها باید از کف فاصله داشته و کوتاه تر باشند تا علاوه بر بررسی وضعیت بیمار به هنگام بسته بودن پرده و دیده نشدن بیمار، نظافت و تمیزکاری کف بدون برخورد با پرده ها و کثیف شدن آن ها، به راحتی انجام شود.

بیشترین و مهمترین علت فاصله ی پرده ها از سقف هم عبور و تبادل هوا و اکسیژن به نحو صحیح آن و استفاده از تابش نور مناسب است، تا بیماران و کارکنان را دچار مشکل نکند.

البته برای اکثر فضاهای درمانی و بهداشتی این استاندارد باید رعایت شود، ولی بخش های خاصی مانند بخش بیماری های تنفسی و یا بیماری های عفونی که نوع عملکرد و ویژگی پرده های بیمارستانی بیشتر در جهت استریل نگه داشتن فضای داخلی نسبت به فضای بیرونی است، از این استاندارد پیروی نمی کنند.

ویژگی پرده های بیمارستانی و مزایای آن چیست؟ - پرده راد

پس استفاده از فاصله و استانداردهای مناسب و قابل قبول برای پرده های بیمارستانی وجود دلایل زیر است که باید مد نظر قرار داده شوند:

  • عبور مناسب اکسیژن و جریان هوا
  • بازتاب مناسب نور از سقف
  • بهبود عملکرد سیستم های گرمایشی و سرمایشی
  • نظافت و شست و شوی راحت کف
  • عملکرد درست سیستم اطفاء حریق

اما مزایا و ویژگی پرده های بیمارستانی فقط در خود پرده خلاصه نشده، بلکه ریل این پرده ها هم باید شرایط خاصی داشته باشند تا در همه جای این مراکز قابل استفاده و قابل مصرف باشند و موجبات راحتی بیماران و کارکنان را به نحو احسنت فراهم آورند.

در پست بعدی در مورد دیگر مزایایی که پرده ها و ریل پرده های بیمارستانی باید داشته باشند، صحبت خواهیم کرد، پس همچنان همراه ما بمانید.

وبــلاگــ

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *