پرده های آنتی باکتریال بیمارستانی دارای چه خصوصیاتی هستند؟ - پرده راد

پرده های آنتی باکتریال بیمارستانی دارای چه خصوصیاتی هستند؟

مقدمه:

پرده های آنتی باکتریال بیمارستانی همانطور که از اسم این پرده ها پیداست، قابل استفاده در تمامی بیمارستان ها، درمانگاه ها و مراکز پزشکی و درمانی هستند که با توجه به شرایط محیط، باید دارای مشخصات و ویژگی های متناسب با آن باشند.

در این مطلب قرار است تا شما را بیشتر با اینگونه پرده ها آشنا کنیم و اطلاعات بیشتری را در این مورد ارائه دهیم، امیدواریم مطالب پیش رو بیش از پیش به آگاهی شما در این زمینه کمک کند.

پرده های آنتی باکتریال بیمارستانی دارای چه خصوصیاتی هستند؟ - پرده راد

معرفی بیشتر پرده های انتی باکتریال بیمارستانی

پرده های آنتی باکتریال یکی از ابزارها و وسایل بسیار ضروری برای فضاهای درمانی و بیمارستانی به شمار می آیند، که اغلب برای جداسازی حریم شخصی و خصوصی اطراف تخت بیمار و جلوگیری از انتشار آلودگی ها و عفونت ها که ممکن است از طریق هوا و تماس، به دیگران منتقل شود و یا برای جدا کردن بخش های مختلف بیمارستان ها، کلینیک ها و مطب ها استفاده می شوند.

با تقسیم و جدا سازی اتاق و فضای بیماران و بخش های دیگر بیمارستان و مراکز درمانی با کمک پرده های بیمارستانی، علاوه بر حفظ حریم شخصی و خصوصی، این پرده ها موجب آرامش و راحتی افراد شده و سرعت سهولت مراقبت های پزشکی توسط کارکنان، پرستاران و پزشکان را افزایش خواهند داد.

با توجه به اینکه نقش فضایی سالم و کاملاً تمیز و عاری از هر نوع آلودگی، در کاهش و عدم انتقال بیماری ها و بخصوص بیماری های عفونی بسیار مهم است، لذا استفاده از پرده های آنتی باکتریال در اینگونه مراکز امری ضروری و لازم شمرده می شود.

به خاطر شرایط ویژه ای که در اینگونه مراکز حاکم است، پرده ها باید از پارچه هایی مقاوم و با طول عمر بالا تهیه شوند که در اثر شستشوی بیش از حد و تماس بیش از اندازه، به سرعت از بین نرفته و خراب نشوند، علاوه بر اینکه به دلیل مسائل بهداشتی هم باید در برابر آلودگی و نفوذ مایعات مقاوم باشند.

این پرده ها که به پرده های آنتی باکتریال بیمارستانی معروف هستند، اغلب از جنس پلی استر و یا ساتن با روکش نانو تهیه می شوند، که این روکش غیر قابل نفوذ است و برای جلوگیری از انتشار و انتقال خون، مواد ضدعفونی و سایر مایعاتی است که ممکن است به پرده ها ترشح شوند که البته این روکش معمولاً در دو طرف پارچه های پرده ای تعبیه می شود.

طریقه ساخت این پرده ها بدین گونه است که بر روی دو طرف پارچه لایه ای محافظ قرار داده می شود تا از نفوذ انواع مایعات و بخصوص خون و مواد آلوده کننده دیگر و حتی انتشار مواد ضد عفونی کننده جلوگیری کند.

این پرده ها ضد لک بوده و با ویژگی های خاصی که دارند، باعث جلوگیری از انتشار انواع باکتری ها و میکروب ها به فضای اطراف می شوند.

پرده های آنتی باکتریال بیمارستانی دارای چه خصوصیاتی هستند؟ - پرده راد

انواع پرده هایِ بیمارستانی

پرده های بیمارستانی که با خاصیت آنتی باکتریال خود مانع از انتشار بیشتر میکروب ها و الودگی ها خواهند شد، در انواع رنگ ها و طرح های گوناگون و در جنس های مختلف، بصورت مدل های یک تکه و دو تکه عرضه می شوند، که استفاده از هر کدام از انواع مدل ها و جنس ها در محیط های خاص، تفاوت هایی را در هنگام استفاده و اجرا بوجود خواهند آورد.

پرده های آنتی باکتریال یک تکه:

در دوخت این پرده های آنتی باکتریال بیمارستانی از پارچه هایی یک تکه و یکدست استفاده می شود، ولی می توان برای بوجود آوردن هارمونی و حفظ  زیبایی و آرامش در افراد بیمار، از ترکیب رنگ ها و طرح ها بصورت دو رنگ هم استفاده کرد.

پرده های آنتی باکتریال بیمارستانی دارای چه خصوصیاتی هستند؟ - پرده راد

پرده های آنتی باکتریال دو تکه:

مدل دوخت اینگونه پرده ها بصورت ترکیب پارچه و تور است که بشکل دو تکه اتفاق می افتد که تور استفاده شده اغلب به شکل درشت بافت در قسمت بالای پرده استفاده می شود، تا قابلیت عبور جریان هوا و نور را تا حدود بسیار زیادی فراهم آورد.

از این مدل پرده های دوتکه بیشتر برای محیط هایی با ارتفاع کوتاه استفاده می شود و عموماً 40 سانتی متر بالای پرده بصورت توری طراحی و ساخته می شود تا بتواند اکسیژن و هوای بیشتری را تبادل کرده و محیط بهتری را برای بیمار فراهم آورد.

البته کارایی و عملکرد تمامی مدل ها، جدای تفاوت هایی که دارند، به شکل استاندارد آن انجام می گیرد، اما نکته ای که باید به آن دقت شود محل استفاده و نصب اینگونه از پرده هاست، به عنوان مثال اگر بخواهید این پرده ها را در بخش های عمومی استفاده کنید و یا اینکه آن ها را در بخش های عفونی و بیماری های واگیر استفاده کنید، استاندارد و نوع پرده ها متفاوت خواهد بود.

یکی از عمده ترین مشکلاتی که در این رابطه وجود دارد، نداشتن اطلاعات کافی در مورد انتخاب پرده های بیمارستانی است و اغلب مسئولان بیمارستان نمی دانند که از چه نوع پرده هایی باید برای قسمت های مختلف بیمارستان و یا مرکز درمانی خود استفاده کنند؛ اگرچه که برای پوشش پنجره ها میتوان از  پرده های کرکره ای یا زبرا و… استفاده کرد.

اگر در مطالب بعدی هم با ما همراه باشید، ویژگی های پرده های آنتی باکتریال بیمارستانی و استاندارهای آن را برای شما معرفی خواهیم کرد، که با مطالعه آن اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست خواهید آورد.

ممنون که با ما همراه هستید.

وبــلاگــ

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *