کتیبه پرده چیست و چه تأثیری در زیباسازی محیط دارد؟ - پرده راد

کتیبه پرده چیست و چه تأثیری در زیباسازی محیط دارد؟

مقدمه:

کتیبه پرده و کلیه لوازم جانبی و اکسسوری های مختلفی که همراه پرده بکار می بریم، در جلوه، زیبایی و نمای پرده نقش مهمی را ایفا کرده و در دید بیننده بسیار تأثیرگذار خواهند بود.

اما اینکه ما از چه طرح و چه نوع کتیبه ای برای زیباسازی محیط خود استفاده کنیم، موضوعی است که به شناخت ما از این وسیله کاربردی برمی گردد و همچنین به سلیقه شخصی ما بستگی خواهد داشت.

در این پست تلاش خواهیم کرد تا در مورد کتیبه ها توضیحات بیشتری را برای شما عزیزان ارائه کنیم، تا با انتخاب درست آن ها، رنگ و جلای بیشتری را بر روی پرده ها و فضای خانه ایجاد کنید.

کتیبه پرده چیست

کتیبه پرده چیست؟

قبل از اینکه به تأثیر کتیبه در پرده و زیبایی فضا بپردازیم لازم است تا تعریفی از خود کتیبه داشته باشیم که کتیبه چیست و به چه وسیله ای اطلاق می شود؟

کتیبه و یا همان قاب و تاج پرده که در قسمت بالا و در جلو پرده نصب می شود، وسیله و ابزاری تزئینی اما کاربردی است که برای مخفی کردن ریل و یا همان چوب پرده و متعلقاتی که برای آویختن پرده از آن ها استفاده می کنیم و یا حتی سوراخ هایی که بر روی دیوار در اثر جابجایی ریل های پرده ایجاد شده اند که در برخی موارد ممکن است شکل نازیبایی را در نمای پرده ایجاد کنند، استفاده می شوند.

معمولاً ارتفاع قاب های پرده بین 10 تا 25 سانتی متر است و متناسب با اندازه پرده در نظر گرفته می شود، تا نه تنها زیبایی و نمای پرده حفظ شود، بلکه زیبایی آن بوسیله طرح و رنگ و اندازه کتیبه مورد نظر به شکل چشمگیری افزایش یابد.

کتیبه پرده چیست

تأثیر قاب پرده در زیبایی فضا و مزایای آن

کتیبه ها با نقوش و اشکال متفاوتی که دارند، نه تنها به خوبی و به زیبایی می توانند میله ها و ریل های پرده را پوشش داده و جلوه ای جذاب را بر روی پرده ها ایجاد کنند و نازیبایی ها را بپوشاند، بلکه قادرند چند سانتیمتر بالای پرده و قسمت دوخت نوار در بالای پرده را پوشش داده و نمایی متفاوت و شیک را بر روی پرده بوجود آورند.

رنگ بندی و شکل ظاهری این کتیبه ها طوری طراحی شده اند که برای قرار گرفتن بر روی هر نوع پرده ای از ساده و مدرن، لوکس، سلطنتی و… و بر روی پرده های کوتاه و یا بلند، قابل استفاده هستند، اما معمولاً بر روی پرده های بلند نمای زیباتری را بوجود خواهند آورد.

کتیبه ها و یا همان قاب های پرده با جنس های متفاوت و شکل های گوناگون و دوام، سبکی و مقاومت بالایی که دارند، می توانند جایگزین بسیار مناسبی برای مدل های گچی و یا قرنیز های قدیمی باشند و فضای خانه را بهتر و بزرگتر به نمایش گذارند.

جنس کتیبه ها اغلب پلاستیکی و یا چوبی است و در انواع رنگ ها و بخصوص در رنگ هایی مانند، صدفی، طلایی، سفید صدفی، قهوه ای صدفی، سیاه قلم و انواعی از رنگ های دیگر که برای طرح های مختلف پرده، تنوع این رنگ ها بیشتر هم خواهند شد، وجود دارند.

اما کتیبه پرده را باید با توجه به طرح دوخت و رنگ پرده ای که انتخاب می کنید و متناسب با آن در نظر بگیرید و گزینش کنید، حتی می توانید اینگونه قاب ها را متناسب با رنگ سرویس چوب و یا دسته مبل ها که معمولاً از چوب است، هماهنگ کرده و جذابیت مضاعفی را برای دکوراسیون و پرده ها ایجاد کرد.

قاب های پرده با قیمت های بسیار مناسب و ارزان قادرند تا با ایجاد ظاهری فوق العاده شیک و زیبا و قابل استفاده بر روی انواع پرده های ساده، سلطنتی، مجلسی و مدرن، آن ها را شکیل تر و جذاب تر به نمایش گذاشته و از پرده های تکراری و قدیمی با نصب این کتیبه ها، طرحی نو و جدید را پدید آورند.

حتی برای شکیل تر نشان دادن پرده، در برخی از خانه های قدیمی که ارتفاع دیوارها تا سقف، بیشتر از 3 متر هم می رسد و طول پرده ها بیشتر از 3 متر نمی شود، با کمک کتیبه ها می توانند این مشکل را برطرف کنند.

در اینگونه مواقع کتیبه را بصورت دو تکه می سازند تا در هنگام حمل و نقل و جابجایی دچار خرابی و شکستگی نگردد و برای اینکه احیاناً فضای خالی بین دو کتیبه دیده نشود، معمولاً از گل قاب استفاده می کنند.

کتیبه پرده چیست؟

به این ترتیب که کتیبه پرده را در قسمت بالا نصب کرده و پرده را در ادامه ی آن نصب می کنند و با کمک کتیبه فضای خالی بالای پرده را به بهترین وجهی می پوشانند، تا جلوه ی پرده بیشتر نمایان شود و پرده هر چه زیباتر به نظر برسد و در نتیجه فضای جذاب تری را بوجود آورد.

یکی از مزایای قاب های پرده این است، که بطور کلی استفاده از کتیبه همراه با پرده های بلند، علاوه بر زیبایی که در فضا ایجاد می کنند، باعث بزرگتر دیده شدن محیط نیز خواهند شد.

اگر در پست بعدی هم ما را همراهی کنید، در باره انواع کتیبه هایی که در بازار موجود هستند، اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

وبــلاگــ

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *