آستری پرده ها و معرفی چند روش برای دوخت آن ها - پرده راد

آستری پرده ها و معرفی چند روش برای دوخت آن ها

مقدمه:

با مطالعه مطلب قبلی متوجه اهمیت آستری پرده ها و استفاده از آن بعنوان یک محافظ پرده شدیم، اما آیا با روش های مختلف دوخت آستری آشنا هستید؟

در این پست قرار است تا با دوخت های مختلف آستری آشنا شویم،  اگر شما هم تا به حال خودتان این کار را انجام نداده اید، با مطالعه این پست به سادگی خواهید توانست برای پرده های خانه خود آستری بدوزید و از صرف هزینه اضافی در این مورد اجتناب کنید.

انواع دوخت آستری پرده ها

برای دوخت آستری انواع پرده ها، کلاً می توان به دو روش عمل کرد:

  •  سترکشی به صورت جدا از پرده
  • آسترکشی به صورت متصل به پرده

که به توضیح مختصری از هر کدام خواهیم پرداخت.

آستری پرده ها و معرفی چند روش برای دوخت آن ها - پرده راد

آسترکشی جدا از پرده اصلی

به نظر می رسد که این روش نسبت به روش دیگر، یعنی اتصال به پرده از مزایای بیشتر برخوردار باشد، اما خود به سه روش متفاوت تقسیم می شود.

1) پرده و آستری هر دو در دو ریل کاملاً جدا نصب می شوند.

در این مدل، دوخت آستر و پرده کاملاً جدا از هم انجام شده و در دو چوب پرده( ریل پرده) جداگانه هم آویخته می شوند، که با این طرح به راحتی می توانید پرده و آستری را بصورت جداگانه برای تنظیم و کنترل مقدار نور ورودی به داخل اتاق، باز و یا بسته کنید.

در این نوع آسترکشی کاملاً جدا، شست و شوی پرده ها و استری هم به راحتی انجام شده و هر یک را بطور جداگانه می توانید داخل لباسشویی قرار داده و بشویید.

2) با استفاده از یک نوار پرده معمولی بر روی یک چوب پرده

در این روش آسترکشی، پس از برش و دوخت پرده و استری به صورت کاملاً جدا، قلاب های نصب شده بر روی نوار پرده آستری، بر روی حلقه های نوار پرده و قلاب های نصب شده بر روی نوار پرده اصلی هم، بر روی گیره های نصب شده بر روی میل پرده ( چوب پرده ) قرار می گیرند.

3) با کمک نوار پرده آستری جدا

ابتدا پرده و آستری پرده را برش داده و بدوزید، در این مدل نیازی نیست که عرض آستری، به اندازه پرده پرچین در نظر گرفته شده و متراژ برابری داشته باشد.

نوار پرده ای که به آستری پرده ها، دوخته می شود به صورت دولا در نظر گرفته می شود و بر لبه بالایی استری دوخته می شود و در بین آن شکاف هایی قرار دارد که قلاب های پرده می توانند از بین آن ها عبور داده شوند.

اندازه بلندی و قد آستری در این روش باید 8 تا 10 سانت کوتاه تر از پرده اصلی در نظر گرفته شود و این آستری توسط قلاب های پرده به میل پرده وصل می گردد، در واقع قلاب پرده و استری در این مدل مشترک هستند، با اینکه کاملاً بصورت مجزا و سوا از یکدیگر دوخته می شوند.

آستری پرده ها و معرفی چند روش برای دوخت آن ها - پرده راد

آسترکشی به صورت اتصال به پرده

آسترکشی پرده در این مدل هم با اینکه متصل به پرده است، به دو روش انجام می گیرد.

در هر دو روش آستری متصل به پرده، باید اندازه پارچه و آستری پرده ها، مساوی با یکدیگر بوده و به یک اندازه برش داده شوند، اما فقط برای قد و بلندی، حداقل باید آستری، 3 تا 5 سانت کوتاه تر از پرده اصلی در نظر گرفته شود.

در هر دو مدل، ابتدا لبه های بالایی پرده و آستری به یکدیگر متصل می شوند و نوار پرده بطور همزمان بر روی هر دو لبه قرار دا ده شده و هم به آستری و هم به پرده دوخته می شود، در واقع هر دو به کمک یک نوار پرده به یکدیگر دوخته می شوند.

1) در این روش باید لبه های کناری استری را در زیر لبه های کناری پرده اصلی قرار داده و با دوخت به شیوه پس دوزی، لبه های کناری استری را در زیر لبه های کناری پرده با مهارت و دقت کامل مخفی کرده و بپوشانید.

اما به یاد داشته باشید که لبه های پایینی در پرده و استری همواره به صورت مجزا از یکدیگر دوخته خواهند شد.

2) در روش دوم اتصال آستری به پرده، باید همچنان لبه های بالایی آستری و پرده را به هم وصل کنید و نوار پرده را به هر دو بدوزید، اما در این روش دیگر لبه های کناری پرده و آستری، به یکدیگر دوخته نمی شوند و هر کدام بصورت مجزا دوخته خواهند شد.

آستری پرده ها و معرفی چند روش برای دوخت آن ها - پرده راد

فقط باید قسمت های کناری آستری را به کمک بست هایی پراکنده در بعضی جاها به پرده اصلی متصل کنید تا پرده و آستری حالت بهتری داشته باشند و در ضمن یک پیلی پنج سانتی هم در وسط پرده قرار داده می شود، که در این روش، آستریِ پرده ها نسبت به مدل قبلی با آزادی بیشتری می توانند حرکت کنند.

در مجموع استفاده از آستری جدا از پرده، هم به لحاظ دوخت و هم شست و شو و هم کاربرد کمتر پارچه و در نتیجه صرفه اقتصادی بهتر و مناسب تر خواهد بود.

وبــلاگــ

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *