آشنایی بیشتر با ریل پرده یا همان میل پرده و انواع آن - پرده راد

آشنایی بیشتر با ریل پرده یا همان میل پرده و انواع آن

مقدمه:

ریل پرده جزو لوازم جانبی بسیار مهم، برای نصب درست پرده ها بر روی درب یا پنجره است که دارای اشکال و رنگ های گوناگونی است.

از آنجایی که پرده در خانه ما ایرانی ها یکی از اجزاء مهم و اصلی در هر خانه ای است، لوازم جانبی استفاده شده در آن می تواند ظاهری زیبا به پنجره و دیوارهای اتاق داده و جلوه پرده را دو چندان کند.

در این مطلب در باره این وسیله و نکاتی که در هنگام نصب آن باید دقت کنید مطالبی را گوشزد خواهیم کرد.

آشنایی بیشتر با ریل پرده یا همان میل پرده و انواع آن - پرده راد

ریل پرده چیست؟

میل پرده همان میله عموماً فلزی است که پرده را در حالت ایستاده نگه می دارد و امکان حرکت پرده به چپ و راست و یا جمع و باز شدن پرده را فراهم می کند.

میل پرده یکی از ملزومات و اجزاء اصلی لوازم پرده بشمار می آید و در زیبایی و شیک نشان دادن ظاهر پرده تأثیر بسیار زیادی دارد و در سیستم تمامی پرده ها تقریباً از میل پرده استفاده می شود.

به عبارت دیگر می توان گفت میل پرده میله ی پهن و یا باریکی ساخته شده از جنس های گوناگونی است که در بالای درب و یا پنجره نصب شده و به کمک آن پرده را در بالای درب و پنجره آویزان می کنند.

این میل پرده ها که از جنس های مختلفی تهیه شده و به وسیله پایه ای مناسب به سقف یا دیوار متصل می شود، می توانند از جنس های گوناگونی مانند، آهن، برنج، پلاستیک و یا چوب تهیه شده باشند، که معمولاً میل پرده های لوکس را از جنس چوب می سازند تا بتوان پرده را بر روی آن سوار کرد.

میل پرده ها به دو دسته

الف: ریل های ساده

ب: ریل های اتوماتیک

تقسیم می شود.

البته پرده ها را می توانید بدون استفاده از ریل پرده هم بر روی دیوار نصب کنید، اما نتیجه و حاصل کار اصلاً رضایت بخش نخواهد بود و پرده هر چند زیبا و گران قیمت و خوش دوخت باشد، بدون میل پرده جلوه ی زیبا، منظم و جذابی نخواهد داشت.

آشنایی بیشتر با ریل پرده یا همان میل پرده و انواع آن - پرده راد

انتخاب میل پرده

تنوع میل پرده ها آنقدر زیاد است که اگر همه آن ها در کنار هم قرار گیرند در انتخاب یکی از آن ها مردد خواهید شد، اما یکی از مسائل مهم در انتخاب میل پرده ی مناسب، جنس مواد سازنده و تشکیل دهنده آن است.

اکثر میل پرده ها از جنس فلزاتی مانند آهن یا برنج و یا از پلاستیک و تعداد محدودی از آن ها هم از چوب تهیه می شوند و همین طور که جنس آن ها متفاوت است از تنوع رنگی زیاد و شکل و فرم های متفاوت و قیمت های گوناگونی هم برخوردار هستند.

علاوه بر تنوع میل پرده ها، قسمت انتهایی آن ها هم امروزه از تنوع با اشکال زیادی برخوردار است که انتخاب مدل و رنگ این وسیله هم در زیبا نشان دادن پرده نقش خواهد داشت.

برای انتخاب میل پرده مناسب، ابتدا باید به نوع و جنس پرده و مدل و طرح دوخت آن و همچنین با در نظر گرفتن نوع دکوراسیون و هماهنگ با آن، جنس ریل پرده و رنگ آن را انتخاب کنید.

برای خرید میل پرده، دقت در اندازه گیری پنجره و محل نصب میل پرده هم بسیار مهم است و بهتر است برای این کار ضمن استفاده از مترهای فلزی که قابلیت جمع شدن را دارند، اندازه گیری را هم به شکل کاملاً دقیقی انجام دهید.

آشنایی بیشتر با ریل پرده یا همان میل پرده و انواع آن - پرده راد

نکاتی برای نصب صحیح میل های پرده

بهتر است ریل های قطور 10 تا 12 سانتی را بالاتر از پنجره نصب کنید.

برای اینکه پنجره را بلند تر از اندازه ای که هست نشان بدهید، میل پرده را بالاتر و بلند تر از حد معمول نصب کنید.

اگر سقف خانه و یا محلی که می خواهید پرده را در آنجا نصب کنید کوتاه است، پرده را بلندتر در نظر گرفته و میل پرده را با پایه های مخصوص، به سقف نصب کنید تا فضای اتاق بزرگتر و بلند تر به نظر آید.

اگر قرار است میل پرده را در داخل چارچوب پنجره و در داخل قاب پنجره نصب کنید، باید لبه پنجره قابل مشاهده باشد.

اگر از چوب پرده هایی که حالت تزئینی دارند استفاده می کنید، ان را در بیرون پنجره نصب کنید و از دو طرف برای دیده شدن لبه تزئینی چند سانت فاصله در نظر بگیرید.

اگر پنجره های کوچک و باریکی دارید و تمایل دارید تا آن ها را بزرگتر و پهن تر نشان دهید، کافی است تا ریل پرده را از هر مدل و هر شکلی که هست در بیرون از چارچوب و قاب پنجره نصب کنید، تا پنجره ها پهن تر به نظر آیند.

اگر می خواهید تا پرده را بدون استفاده از گیره بصورت مستقیم بر روی چوب پرده قرار دهید و بدین صورت که چوب پرده در داخل پرده قرار گیرد، میل پرده را در کنار چارچوب نصب کنید، بدین ترتیب پرده باید لبه دار در نظر گرفته شود تا قسمت بالای پنجره را هم بپوشاند.

اگر از میل پرده حلقه دار برای نصب پرده کمک می گیرید، بهتر است تا آن را بالاتر از پنجره نصب کنید، چون پرده در داخل حلقه دو و نیم سانت پایین تر قرار خواهد گرفت، پس باید این موضوع را در هنگام نصب پرده لحاظ کنید.

بهتر است قبل از خرید میل پرده اندازه، شکل و فرم پنجره ها و همچنین وضعیت قرارگیری آن ها را هم در نظر بگیرید و انواع مختلف میل پرده را هم بررسی و مشاهده کنید.

در نهایت انتخاب صحیح ریل پرده به نوع و جنس پرده و فرم دوخت آن و سلیقه شما بستگی خواهد داشت.

وبــلاگــ

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *