آیا شستن پرده های مخمل در خانه میسر است؟ - پرده راد

آیا شستن پرده های مخمل در خانه میسر است؟

استفاده از پارچه ها و مخصوصاً پرده های مخملی از دیرباز در کاخ ها و عمارت ها رواج زیادی داشته است و از جمله پرده های اشرافی و سلطنتی محسوب می شده است، زیرا که زیبایی بی نظیر آن شکوه و جلوه خاصی به دکوراسیون محیط می بخشد؛ اما گاهی اوقات این همه زیبایی، بر اثر نشستن گرد و غبار و لکه ها بر روی پرده از بین می رود و ما برای شستن پرده های مخمل ناگزیر هستیم و باید به یکی از روش ها، آن ها را از گرد و غبار پاک کنیم تا زیبایی خود را دوباره به همان شکل اولیه، باز یابند.

شست و شوی پرده های مخمل در خانه کار آسانی نیست، اما غیر ممکن هم نیست و ما خواهیم توانست با رعایت اصول شست و شوی آن ها، به این کار اقدام نمائیم، بشرطی که همه این موارد را بدانیم و موقع انجام کار تمامی نکته ها را بکار بندیم.

در این پست قرار است تا مطالبی را در این زمینه با یکدیگر بیاموزیم و بخاطر بسپاریم، تا در موقع لزوم بخوبی از آن ها استفاده کنیم.

آیا شستن پرده های مخمل در خانه میسر است؟ - پرده راد

چگونگی شستن پرده های مخمل در خانه

برای حفظ دوام و زیبایی پرده های مخمل بهتر است تا آن ها را حداقل هر شش ماه یکبار یا لااقل سالی یک بار بشویید، اما بخاطر داشته باشید که به دلیل نوع بافت، سنگینی و ضخامتی که این پرده ها دارند، شستن آن در خانه کمی سخت و دشوار است.

معمولاً تمامی پارچه های مخمل دارای برچسبی از کارخانه سازنده هستند که اطلاعاتی را در زمینه نحوه شست و شو و خشک کردن و یا اتو کردن آن ها در اختیار ما قرار خواهد داد.

این نکته را در رابطه با شست و شوی انواع پرده باید در نظر بگیرید، که در ابتدا و قبل از شستن، گرد و غبار موجود در روی پرده را پاک کنید و این کار را بهتر است به کمک جاروی برقی انجام دهید، پس  قدرت مکش جارو را در پایین ترین قسمت آن تنظیم کنید و تمامی گرد و خاک پرده را از روی آن بزدایید.

حالا پرده را از محل خود جدا کرده و گیره های آن را باز کنید، اگر لکه هایی را بر روی آن مشاهده می کنید، بهتر است تا اول لکه ها را از بین برده و سپس برای شستن کل پرده، اقدام نمائید.

آیا شستن پرده های مخمل در خانه میسر است؟ - پرده راد

چگونگی از بین بردن لکه ها

هنگام شستن پرده های مخمل و برای از بین بردن انواع لکه کافیست تا پودر صابون را در مقداری آب ولرم حل کرده ( اگر پودر صابون در اختیار نداشتید می توانید از صابون جامد و یا حتی مایع استفاده کنید) و کف حاصل از آن را به کمک یک دستمال نخی سفید و تمیز، بر روی لکه قرار داده و دستمال را به آرامی و در جهت خواب پرزها بکشید.

دقت کنید که این کار را حتی الامکان به حالت رفت و برگشتی انجام ندهید، چون در این صورت به بافت و پرزهای پارچه آسیب وارد شده و پرزهای آن از بین خواهند رفت و پارچه حالت زیبای خود را از دست خواهد داد.

به خاطر داشته باشید که لکه های بوجود آمده بر روی پرده و پارچه های مخمل را از هر نوعی که هستند، بلافاصله بعد از ایجاد آن سریعاً پاک کنید، چون ماندن لکه بر روی پارچه، تمیز کردن و از بین بردن آن را به مراتب سخت تر خواهد کرد.

حالا وقتی لکه ها را بطور کامل از بین بردید، زمان شستن کل پرده است، می توانید آن را با استفاده از ماشین لباسشویی و یا با کمک دست بشویید، که البته شستن این پرده ها با دست کار بسیار دشواری خواهد بود، مخصوصاً اگر متراژ پرده زیاد باشد.

آیا شستن پرده های مخمل در خانه میسر است؟ - پرده راد

روش شست و شوی پرده مخمل با دست

در شستن پرده ی مخمل با دست، باید تشت بزرگی را فراهم کنید تا پرده بطور آزادانه در آن قرار بگیرد تا همه جای آن بطور یکدست و یکنواخت شسته شده و به راحتی امکان شستن همه قسمت های پرده فراهم شود.

ابتدا درون تشت را از آب سرد پر کنید و بدون اینکه به آن محلول شوینده ای را اضافه کنید پرده را در آن قرار دهید، تا اگر گرد و خاک و کثیفی هنوز در آن وجود دارد، از بافت پارچه خارج شود.

سپس محلول ملایمی را که جهت شستن انتخاب کرده اید درون تشت بریزید و آن را در آب سرد فراوان کاملاً حل کنید، این کار سبب می شود تا پس از شستن و خشک شدن پرده، شوره های سفید ناشی از حل نشدن محلول شوینده، بر روی پرده دیده نشود.

حدود دو ساعت پرده را در این آب و محلول خیس کنید و سپس به تمام قسمت های پرده با دست فشار ملایمی را وارد کنید، دقت کنید که این فشار نباید تبدیل به چنگ زدن به پرده شود، چون در این صورت موقع شستن پرده های مخمل به بافت آن ها آسیب وارد خواهد شد.

وقتی پرده شسته و تمیز شد، برای آبکشی کافیست تا چندین بار آب تشت را عوض کنید تا مواد شوینده به همراه کثیفی ها از درون پرده خارج شود.

برای خشک شدن پرده ها هم آن ها را کاملاً آویز کنید و یا اگر می توانید آن ها را در جای خود نصب کنید تا به خوبی خشک شوند.

پرزهای پرده های مخمل سایه روشن های زیبایی را بر روی این پرده ها ایجاد می کنند، از این رو برای حفظ و نگهداری آن ها و بافت پارچه در هنگام شستن پرده های مخمل، باید بسیار مراقب بوده و اصولی این کار را انجام دهیم.

در صورت تمایل میتوانید پست ” پرده های هوشمند و استفاده از آن در هتل ها و مهمانپذیرها ” را مطالعه کنید.

وبــلاگــ

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *