اصطلاحاتی که باید در هنگام اندازه گیری پرده آن ها را بدانید - پرده راد

اصطلاحاتی که باید در هنگام اندازه گیری پرده آن ها را بدانید

مقدمه:

در هنگام اندازه گیری پرده علاوه بر طول و عرض پنجره و نحوه محاسبه آن، اصطلاحات دیگری هم وجود دارند که برای خرید پارچه و دوخت پرده، باید با ان ها آشنایی داشته باشید تا بتوانید پرده هایی زیبا و شیک را برای خانه ی خود طراحی کنید.

در این مطلب شما را با برخی از این اصطلاحات آشنا خواهیم کرد تا بتوانید انتخاب بهتری برای دوخت پرده مورد نظر خود داشته باشید.

اصطلاحاتی که باید در هنگام اندازه گیری پرده آن ها را بدانید - پرده راد

اندازه گیری پرده و آشنایی با اصطلاحات لازم

برخی از اصطلاحاتی که باید با آن آشنا باشید تا پرده هایی زیبا و شکیل را طراحی کرده و بدرستی آن را بدوزید، عبارتند از:

اندازه توکار

اگر می خواهید پرده های خود را به شکل توکار و در داخل پنجره دوخته و نصب کنید، برای اندازه گیری ابعاد پنجره همانطور که از اسم آن پیداست، اندازه داخلی کادر پنجره را در نظر می گیرند و عرض داخلی کادر پنجره و یا محل مورد نظر را به صورت سر تا سری اندازه می زنند و هنگام محاسبه، از اندازه کلی یک تا دو سانت کم می کنند.

دلیل کم کردن این اندازه در عرض پرده، برای قرارگیری بهتر و مناسب تر پرده در قاب پنجره و همچنین راحتی در هنگام نصب پرده می باشد.

نکته ی مهمی که در اندازه گیری پرده های توکار باید به آن دقت شود، اینکه به محل قرار گیری شوفاژ در زیر پنجره و اندازه ی باز شدن پنجره هم توجه داشته باشید.

در صورتی که ارتفاع قسمت باز شوی بالایی پنجره تا قسمت بالای کادر پنجره کم است، باید در انتخاب نوع پرده و همچنین میل پرده دقت بیشتری داشته باشید، تا هنگام جا به جایی و حرکت دادن پرده مشکلی نداشته باشید.

اصطلاحاتی که باید در هنگام اندازه گیری پرده آن ها را بدانید - پرده راد

اندازه روکار

برای اندازه گیری پرده بصورت روکار اندازه بیرونی کادر پنجره را باید در نظر بگیرید، بدین طریق که عرض پنجره را اندازه زده و سپس به متراژی که داریم، حدود 10 تا 15 سانت اضافه کنید.

اگر قرار است که اندازه سرتا سری را محاسبه کنید، اندازه دیوار تا دیوار را اندازه می زنیم و حالا لازم است تا ارتفاع محلی را که می خواهید بر روی ان پرده نصب کنید و یا پنجره را اندازه گیری کرده و نسبت به نوع میل پرده ای که در نظر گرفته اید، 2 تا 5 سانتی متر از ارتفاع آن کم کنید.

شاید این سوال برای شما مطرح شود که دلیل کم کردن این چند سانت از ارتفاع پرده به چه خاطر است؟

باید گفت که دلیل کم کردن اندازه ارتفاع پرده، علاوه بر در نظر گرفتن مقدار ارتفاع میل پرده، مقدار پایین آمدن و ریزش پرده در هنگامی است که در آن از سرب، برای ایست پرده و صافی بیشتر آن، استفاده می کنید.

نکته ای که قابل اهمیت است این است که اگر از قبل به پنجره میل پرده آویزان است و قصد دارید فقط پرده را بدون تعویض میل پرده عوض کنید و ارتفاع پرده را نه بلندتر و نه کوتاه تر از پرده قبلی در نظر گرفته اید، پس ارتفاع پرده شما مشخص است و برای اندازه گیری پرده باید همانند اندازه پرده قبل را در نظر بگیرید.

اصطلاحاتی که باید در هنگام اندازه گیری پرده آن ها را بدانید - پرده راد

انواع اندازه گیری پنجره روکار

بطور کلی اندازه گیری پنجره های روکار به دو قسمت دیوار به دیوار و یا استاندارد تقسیم می شود.

در حالت استاندارد هر چه که اندازه ی خود پنجره باشد، همان را محاسبه کرده و با کم کردن اندازه برای میل پرده در ارتفاع و همچنین کم کردن یکی دو سانت از عرض، برای نصب بهتر پرده، مقدار پارچه مورد نظر را تهیه می کنیم.

در اندازه گیری دیوار به دیوار، فضای دو طرف پنجره و قسمت دیوارها هم محاسبه شده و برای عرض پنجره در نظر گرفته می شود.

البته روش اندازه گیری روکار به دو حالت عمده تقسیم بندی می شود، اولین حالت به شکلی است که در تمام دیوار پنجره وجود دارد و شما همه قسمت پنجره را از دیوار تا دیوار اندازه زده و جزو عرض پرده محاسبه می کنید.

در حالت دوم، پنجره فقط قسمتی از دیوار را پوشانده و بیشترین فضای اطراف پنجره شامل دیوارها می باشند و در این حالت هم همه دیوار را برای پوشاندن با پرده در نظر می گیرید.

پس برای اندازه گیری پرده می توانید به روش هایی که گفته شد عمل کنید.

در صورت تمایل میتوانید ” راهکارهایی برای شستن بهتر پرده ها و درخشان کردن آن ها ” را مطالعه نمایید.

وبــلاگــ

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *