انواع مدل دوخت پرده و آشنایی بیشتر با آن ها - پرده راد

انواع مدل دوخت پرده و آشنایی بیشتر با آن ها

انواع مدل دوخت پرده که بر روی پارچه های گوناگون پرده ای انجام می گیرند، زیبایی آن ها را چندین برابر کرده و فضایی متفاوت و جذاب را در خانه و یا محل کار بوجود خواهند آورد.

البته هر کدام از این سبک های دوخت برای محیط ها و پارچه های خاصی مناسب است و در همه جا کاربرد ندارد، برخی از این چین ها و دوخت ها برای پارچه های نازک و برخی دیگر هم برای پارچه های ضخیم پرده ای مناسب هستند، که با کمک انواع چوب پرده ها و حلقه ها بر روی دیوار نصب می شوند.

برخی از انواع چین ها و دوخت پرده را در پست قبلی شرح دادیم و در این مطلب هم برخی دیگر از آن ها را توضیح خواهیم داد.

انواع مدل دوخت پرده و آشنایی بیشتر با آن ها - پرده راد

معرفی انواع دیگری از مدل دوخت پرده

هر روزه پرده های مدل جدید با انواع دوخت های جدید تر به بازار عرضه می شوند که چشم هر بیننده ای را به سبب زیبایی در طرح و دوخت، به خود جلب می کنند و هر کس دلش می خواهد که نمونه ای از این پرده را در خانه خود داشته باشد تا از دیدن چندین باره آن لذت ببرد، اما همه این زیبایی ها علاوه بر طراحی پارچه، نشانگر مهارت در دوخت پرده و انتخاب درست فرم دوخت در پرده است که توانسته طرحی چنین زیبا خلق کند، اما برخی از این مدل های دوخت عبارتند از:

دوخت میله ای یا پاکتی

این فرم از دوخت پرده در گذشته بیشتر مرسوم بوده است، زیرا که عموماً میل پرده ها، بصورت میله هایی فلزی ساده و بدون شکل و بدون حلقه های آویز ساخته می شدند و میله ها صرفاً با عبور کردن از بین پرده و قسمت پاکتی آن، می توانست پرده را بر روی خود نگه دارد.

به هر حال پرده میله ای یا پاکتی طوری دوخته می شود که دارای کانالی در قسمت بالایی پرده است که فقط چوب پرده می تواند از آن عبور کند و کافیست تا برای نصب آن، میل پرده را از قسمت پاکتی عبور داده و بر روی دیوار نصب کنید.

این مدل دوخت پرده در واقع برای پرده هایی مناسب است که بر روی پارچه های سبک و ظریف دوخته می شود، که نیاز به باز و جمع کردن آن وجود ندارد و برای آویز و نصب در مکان های غیر رسمی مناسب هستند و اگر لازم باشد که برای زیر این پرده ها از آستری استفاده شود، باید در زیرِ میل پرده اولی، از میله ی باریکتری همانند میله پرده پاکتی در نظر گرفته شود و آستری بر روی آن نصب شود.

انواع مدل دوخت پرده و آشنایی بیشتر با آن ها - پرده راد

دوخت حلقه ای یا پانچی

این مدل از دوخت پرده در سال های اخیر بسیار مد بوده و برای نصب در دکوراسیون هایی به سبک مدرن بیشتر استفاده می شوند، پرده های پانچی با کمک حلقه های فلزی که بر روی آن ها ایجاد می شوند، بر روی میل پرده ی متناسب با آن برای آویز پنل های پرده به کار برده می شوند.

این نوع دوخت برای مکان ها و پرده هایی مناسب است که لازم است تا پرده ها در آن جمع و باز شوند، مانند اتاق خواب ها و اتاق های نشیمن، این مدل دوخت گزینه ای عالی و بی درد سری برای نصب به شمار می روند و به راحتی قابل استفاده اند.

دوخت بندیلک دار

بر روی این مدل دوخت پرده و در بالای آن بندیلک های پارچه ای و معمولاً از خود پارچه پرده ای دوخته می شوند تا میل پرده به راحتی از آن ها عبور کند و بیشتر بر روی پرده های چاپی و طرح دار از دوخت به شکل بندیلک استفاده می شود که از چین های زیادی بر روی پرده برخوردار نیستند، تا طرح و شکل مورد نظر در روی پرده مشهود بوده و به راحتی دیده شود.

برای نصب اینگونه پرده ها کافیست تا فقط میل پرده را از داخل بندیلک ها عبور داده و سپس آن را بر روی دیوار نصب کنید، به همین دلیل این پرده ها را می توانید مانند پرده های پانچی به سادگی بر روی میل آن باز و جمع کنید.

در این نوع دوخت از انواع گره های پاپیونی، ساده و دکمه جهت استحکام بیشتر پرده استفاده می شود تا در اثر حرکت زیاد پرده، بندیلک ها به آسانی از پرده باز و جدا نشوند.

انواع مدل دوخت پرده و آشنایی بیشتر با آن ها - پرده راد

دوخت پرده های والان دار

در گذشته هم دوخت والان بر روی پرده های سالن های بزرگ پذیرایی در خانه های لوکس و اشرافی و یا در قصرها بسیار متداول بوده و اغلب آن ها را بر روی پرده هایی از جنس مخمل و یا ابریشم و پارچه های سنگین دوخته و بر روی ده ها متر پرده ای که در زیر آن قرار داشت نصب می کردند.

دوخت والان به صورت جداگانه برای پرده ها، بخصوص در سال های اخیر بسیار مرسوم بوده است و از پرده های والان دار در مکان های کاملاً رسمی و سالن های بزرگ پذیرایی و اتاق های رسمی هتل و لابی ها و همچنین پذیرایی منازل بیشتر استفاده می شود، که این مدل در سبک دکوراسیون کلاسیک بیشتر طرفدار دارد.

والان ها در طرح ها و مدل های بسیار گوناگون و متفاوتی با توجه به مکان و فضای استفاده شده و متراژ پرده و اتاق و سلیقه فردی و همچنین متناسب با پرده ای که در زیر آن قرار می گیرد دوخته می شوند.

این والان ها می توانند از رنگ و جنس پرده ی اصلی و یا از رنگ و جنس دیگری انتخاب و دوخته شوند و معمولاً برای اندازه آن، ارتفاع والان را یک چهارم اندازه طول پرده اصلی محاسبه می کنند تا نه خیلی بلند و نه خیلی کوتاه باشد، اما باز هم می توان در اندازه آن اعمال سلیقه و نظر کرد و آنچه را که شما می پسندید برای دوخت پرده والان در نظر گرفت.

به هر حال هر روز با انواع جدید تری از مدل دوخت پرده مواجه هستیم که ما را ترغیب می کند تا پرده های خانه را عوض کرده و یکی از آن ها را جایگزین کنیم، اما به نظر می رسد که نیاز به این کار نباشد و با اندکی تغییر در مدل دوخت پرده و دکوراسیون، می توانیم حال و هوای تازه ای به فضای خانه ببخشیم.

وبــلاگــ

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *