بررسی ویژگی های انواع پرده اتاق خواب

انواع پرده اتاق خواب را می توان به صورت های مختلفی تقسیم بندی کرد؛ یکی از این موارد نور است، یعنی اینکه ما می توانیم پرده ها را بر اساس نورگیری و نوردهی به اتاق هم مورد بررسی قرار داده و تقسیم بندی کنیم.

این مسئله برای اتاق خواب از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و برای حفظ حریم شخصی و احساس امنیت و همچنین در جهت ایجاد حس آرامش، نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

در این مطلب قرار است تا پرده ها را از این منظر دسته بندی کنیم.

بررسی ویژگی های انواع پرده اتاق خواب - پرده راد

انواع پرده اتاق خواب نسبت به میزان نوردهی

پرده هایی که در بازار موجود هستند، به سبب مقدار نوری که وارد محیط می کنند بسیار متفاوتند و انواع آن عبارتند از:

 

پرده هایی که نور را از خود عبور نمی دهند

این نوع پرده ها که شاید برخی افراد آن را مناسب ترین گزینه برای اتاق خواب، به جهت پوشش بسیار بالای آن می دانند، اجازه عبور هیچ نوری را به داخل اتاق نمی دهد و از این جهت قادرند تا حریم خصوصی افراد را به خوبی حفظ کنند، این ویژگی به سبب ضخامت و نوع منسجم بافت و جنسی است که این نوع پرده ها دارند.

اگر جزو آن گروه از افرادی هستید که به نور حساسید و در هنگام خواب تاریکی را دوست دارید و یا اینکه حتی تابش مقدار کمی از نور هم، خواب شما را دچار اختلال می کند و حس آرامش را از شما می گیرد، حتماً از این نوع پرده ها استفاده کنید.

این پرده ها شامل انواع پرده های مخمل، کرباس، پارچه های بلک اوت و… می شوند و حتی پرده های شید و کرکره ای را هم می توان جزو این گروه دانست.

البته تمامی این پرده ها، بخصوص پرده های کرکره ای و شید را می توان در مواقع ضروری و لازم، تنظیم کرده و ورود نور را به میزانی

که نیاز باشد، کنترل کرد.

یکی از انواع پرده اتاق خواب با این سبک، پرده های مخمل هستند، اما با وجود اینکه باید در شست و شوی آن ها بسیار دقت کنید و این پرده ها از شست و شوی سخت و دقیقی برخوردار هستند، اما می توانند عایق گرمایی مناسبی در مقابل سرما، بویژه در مناطق سردسیر باشند و همچنین حریم خصوصی و شخصی افراد را بخوبی حفظ کنند.

بررسی ویژگی های انواع پرده اتاق خواب - پرده راد

 

 پرده هایی که بیشترین میزان نور را از خود عبور می دهند

این نوع پرده ها که شامل انواع پرده های تور و حریر و… می شوند، از پارچه های نازک و شفافی تهیه می شوند که نور را به تمامی از خود عبور می دهند و بیشتر مناسب اتاق خواب هایی هستند که در طول روز نور زیادی وارد آن ها نشده و به اصطلاح نورگیر نیستند و پنجره ها در قسمتی تقریباً پشت به آفتاب قرار می گیرند.

اما برای اینکه از زیبایی این پرده ها استفاده کنید و حتی با وجود استفاده از این پرده ها بتوانید از حریم شخصی خود محافظت کرده و همچنان احساس امنیت و آرامش داشته باشید، می توانید از یک پرده ی آستری که از جنس ضخیم تری برخوردار است در زیر این پرده های نازک، استفاده کنید.

روش دیگر برای انتخاب انواع پرده اتاق خواب این است که از پرده های ضخیم بر روی پرده های نازک و توری استفاده شود که با کمک آن ها می توانید دید و میزان نور وارده به اتاق را تنظیم کنید و یا حتی با استفاده از پرده های کرکره ای به عنوان آستر در زیر پرده های توری و یا حریر، دید اتاق را نسبت به بیرون آن از بین ببرید.

بررسی ویژگی های انواع پرده اتاق خواب - پرده راد

پرده هایی با نوردهی متوسط

انواع دیگری از پرده ها هم وجود دارند که از نوردهی و نورگیری متوسطی برخوردار هستند و شما می توانید از آن در اتاق خواب خود استفاده کنید.

این پرده ها از جنس نخ، ابریشم و یا از الیاف مصنوعی تهیه و بافته می شوند و از پرده های تور و حریر ضخیم تر و نسبت به پرده های مخمل و کتان از ضخامت کمتری برخوردار هستند و می توانند امنیت بیشتری را برای افراد فراهم کنند.

اما هر کدام از این نوع پرده ها وزن مخصوص به خود را دارند و برخی از آن ها سنگین تر و برخی از آن ها سبک تر هستند، ضمن اینکه هر کدام شست و شوی ویژه و مخصوصی دارند که باید رعایت شوند تا جلوه و زیبایی خود را از دست ندهند.

برخی از این پرده ها مانند پارچه های ابریشم، ضمن اینکه بسیار گران قیمت و لوکس هستند، جذابیت و جلوه ی خاصی را به اتاق خواب شما خواهند داد.

از میان انواع پرده اتاق خواب باید پرده ی مورد نظر خود را طوری انتخاب کنید که در طول تمامی ساعات شبانه روز، بتوانید میزان نور وارد شده و همین طور حریم خصوصی را با توجه به آنچه که شما می خواهید و مطلوب شماست، تغییر دهید.

در صورت تمایل میتوانید پست ” آیا پرده های بامبو با پرده های حصیری تفاوت دارند؟ ” را مطالعه نمایید.

وبــلاگــ

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *