روش دوخت پرده های ساده را با هم بیاموزیم - راد پرده

روش دوخت پرده های ساده را با هم بیاموزیم

مقدمه:

شاید دوخت پرده های ساده برای کسانی که در خیاطی مهارت لازم را ندارند، سخت و یا حتی غیر ممکن به نظر برسد، اما می خواهیم بگوییم که این طور نیست.

اگر فقط مقدار کمی به خیاطی و دوخت و دوز علاقه مند باشید و مقداری هم صبر و بردباری را چاشنی آن بکنید! به راحتی خواهید توانست که پرده هایی ساده اما زیبا و جذاب برای خانه خود تهیه کنید.

این کار به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید جلوه ی تازه و نویی را برای محیط خانه فراهم کرده و آن را از حالت یکنواختی و کسالت بار خارج ساخته و فضایی شاداب تر و جذاب تر را بوجود آورید.

در پست قبلی در باره مراحل مقدماتی و چگونگی انتخاب و متراژ پرده صحبت کردیم، در این پست و در ادامه مراحل دوخت را با هم بررسی کرده و انجام خواهیم داد.

روش دوخت پرده های ساده را با هم بیاموزیم - راد پرده

روش دوخت پرده های ساده

اگر بخواهید پرده های ساده خود را هم به یک پرده دوز بسپارید، باید ضمن هزینه زیادی که بابت آن پرداخت می کنید، روزها و شاید هفته ها منتظر بمانید تا پرده ی آماده شده به دست تان برسد.

اما اگر خودتان با اندکی دقت و صبر و حوصله اقدام به دوختن پرده ها نمایید، در زمان کوتاهی خواهید توانست پرده های زیبا و ساده ای را برای جاهای مختلف خانه اعم از آشپزخانه، اتاق خواب، اتاق نشیمن و حتی اتاق پذیرایی آماده کنید.

شاید برای دوخت های اولیه کمی با مشکل و سختی مواجه شوید، خصوصاً کسانی که تا به حال این کار را انجام نداده اند، اما در پایان کار به خود احسنت گفته و از حاصل کار لذت خواهید برد.

مراحل دوخت

ابتدا برای اینکه پارچه را دقیق بررسی کرده باشید آن را روی سطح هموار و صافی پهن کنید واگر پارچه دارای قسمت های ناهموار و سرکج است، آن ها را علامت زده و از پرده جدا نمایید.

برای دوخت پرده های ساده نیاز به الگوی خاصی ندارید و بدون الگو می توانید شروع به اندازه گیری، برش و دوخت نمایید.

برای اینکه پرده صاف تر و تمیزتر از دوخت درآید، ابتدا لبه ترکی کنار پرده را به اندازه یک سانت تا زده و اتو کنید و دوباره همان قسمت را تا زده و اتو نمایید و به فاصله ی دو میلیمتری از قسمت لبه ی تا شده، اقدام به دوخت پرده نمایید.

قسمت لبه ی پایینی پرده را هم ابتدا یک ونیم سانت تا زده و اتو کنید، حالا دوباره همین قسمت را 10 سانت تا زده و بخوبی اتو کنید و بعد از فاصله ی دو میلیمتری خط اتو، شروع به دوختن نمایید.

در این مرحله قدی را که برای پرده در نظر گرفته بودید به اضافه ی یک و نیم سانت لبه پایین و به سمت بالا علامت بزنید و این اندازه را در طول لبه پایین به سمت بالا، چند بار تکرار کرده و علامتگذاری نمایید.

لبه ی بالایی را هم از روی همین علامت ها تا زده و اتو کنید.

روش دوخت پرده های ساده را با هم بیاموزیم - راد پرده

برای دوخت پرده های ساده البته در قسمت نوار پرده، اگر پارچه ای را که برای پرده انتخاب کرده اید، نازک است به اندازه عرض نوار پرده به اضافه ی یک و نیم سانت به زاپاس نیاز دارید واگر پارچه ی انتخاب ی شما ضخیم است، به دو نیم سانت زاپاس برای دوخت بالای پرده نیاز دارید.

حالا باید نوار پرده را در بالای پرده فیکس کرده و بهتر است این کار را با سنجاق انجام دهید، فقط به یاد داشته باشید که باید به اندازه یک و نیم سانت پایین تر از لبه ی بالای پرده و جاییی که اتو کرده بودید، لبه ی بالای نوار را قرار دهید.

برای دوخت نوار باید به فاصله ی دو میلیمتر از قسمت لبه ی نوار شروع به دوختن نمایید، در مورد لبه ی پایینی نوار هم باید به همین شکل عمل نمایید و با همین فاصله تمامی نوار را تا انتها به پرده بدوزید و در انتهای هر دوخت، برای محکم شدن آن، از دوخت معکوس استفاده کنید.

اگر نوار پرده ی شما چند نخ است ، باید قسمت وسطی نوار پرده را هم یک بار مانند قسمت لبه ی بالا و پایین نوار بدوزید تا در وسط پرده هم کیس ایجاد نشود.

در مرحله آخر و در پایان کار دوخت پرده های ساده وقتی که دوخت اطراف و قسمت پایین و بالا به پایان رسید، نخ های پرده را ار جهتی که آزاد است بطور همزمان بکشید تا پرده به اندازه میل پرده چین خورده و جمع شود، در پایان چین ها را مرتب کرده و یکدست نمایید و نخ های پرده را گره بزنید.

روش دوخت پرده های ساده را با هم بیاموزیم - راد پرده

به تعداد لازم از گیره های پرده که بر روی میل پرده قرار دارد، از هوکس و یا همان گیره های پرده بر روی نوار قرار داده و سپس آن ها را بر روی میله پرده متصل کنید.

دوباره فاصله ی چین ها را مرتب کرده و به پرده نظم دهید و در پایان  یک سرِ پرده را در سمتی که لازم است ثابت کنید و قسمت دیگر را برای حرکت دادن و جابجایی پرده آزاد بگذارید.

در صورتی که نمی خواهید پرده را به عقب و جلو ببرید، می توانید هر دو سر پرده را بر روی میل پرده ثابت نمایید، در آخر اضافه نخ ها را جمع آوری نموده و با تماشای پرده از حاصل کار خود لذت ببرید.

وبــلاگــ

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *