شست و شوی پرده های تور و حریر و نکات کلیدی برای بهتر شدن آن - پرده راد

شست و شوی پرده های تور و حریر و نکات کلیدی برای بهتر شدن آن

در مطلب قبلی در رابطه با شست و شوی پرده های تور و حریر صحبت کردیم، اما در این پست قرار است تا در مورد نکات کلیدی که باید آن ها را بیشتر رعایت کنیم، توضیحاتی بدهیم.

برای اینکه پرده هایی زیبا و خوش فرمی داشته باشیم که به جذابیت فضای خانه ما بیفزاید، لازم است تا تمامی جزئیات و نحوه شستن و خشک کردن و حتی اتو کردن آن ها را هم بلد باشیم.

پس اگر می خواهید پرده های حریر و یا توری خود را بشوئید و از پاکیزگی و مرتب بودن آن ها لذت ببرید، حتماً این مطلب را مطالعه کنید.

شست و شوی پرده های تور و حریر و نکات کلیدی برای بهتر شدن آن - پرده راد

نکات شست و شوی پرده های تور و حریر

اگر به نکات گفته شده بیشتر دقت و توجه داشته باشید و آن ها را به هنگام شستن پرده بکار بگیرید، قطعاً حاصل کار بهتر خواهد شد.

ابتدا باید بدانید شستن اینگونه پرده ها به علت بافت ظریف و ریز خود، به صبر و حوصله و دقت فراوان و ملایمت بیشتری نیاز دارد تا مثل روز اول جلوه کند.

هیچ گاه پرده حریر و یا توری را در خشک کن لباسشویی به منظور خشک کردن قرار ندهید، چون خشک کن لباسشویی با سرعت بسیار بالایی حرکت می کند، که در این صورت به بافت ظریف پرده آسیب وارد می شود و ممکن است سبب پارگی و یا نخ کش شدن پارچه پرده ای بشود.

بهترین راه برای خشک کردن این پرده ها آویزان کردن آن ها از چوب پرده و در جای خود است که باعث می شود تا پرده ها بصورت صاف و مرتبی خشک شوند.

استفاده از آب داغ و گرم هنگام شستن، کار غلطی است که علاوه بر آسیب به بافت پارچه، آن ها را چروک کرده و دوام آن را کم خواهد کرد.

پس در هنگام شستن پرده حریر و یا توری با دست، از آب ولرم استفاده کنید و اگر از لباسشویی استفاده می کنید، از سیستم آب سرد و با کمترین درجه آب، آن ها را بشویید تا در بافت پارچه تغییری حاصل نشود.

هرگز از مواد پاک کننده قوی به منظور از بین بردن و پاک کردن لکه ها استفاده نکنید، چون ظرافت پارچه صدمه خواهد داد.

اگر بر روی قسمتی از پرده های تور و حریر لکه ای ایجاد شد و شما قصد شستن تمام پرده را ندارید، روی همان قسمت، مقداری سرکه را که با آب سرد رقیق کرده اید بریزید و یا از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید، اگر با یک بار مصرف این مواد لکه ها از بین نرفت، می توانید این کار را چند بار تکرار کنید و سپس همان قسمت پرده و اطراف آن را آبکشی نمایید.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه ویژه نمایید، تمیز بودن پنجره ها و چوب پرده است که گاهی اوقات نادیده گرفته می شود، زیرا که پرده نمداری را که با چوب پرده آویزان می کنید، بسرعت خاک و کثیفی و غباری را که بر روی قاب پنجره ها و یا شیشه ها نشسته است را جذب کرده و بزودی چرک خواهد شد، پس بعد از باز کردن پرده ها، در اولین فرصت پنجره ها و چوب پرده را نظافت کرده و بشویید.

اگر پرده ها را همانطور که نمدار است به چوب پرده آویزان کنید، پرده ها صاف شده و نیاز به اتو نخواهند داشت در غیر این صورت باید آن ها را به یک اتو شویی و خشکشویی وارد بسپارید تا پرده ها را بخوبی و بدون عیب و نقص اتو کند.

تا جایی که برایتان مقدور است از اتو کشیدن بر روی پرده های تور و حریر در خانه با کمک اتو بخار خود داری کنید، چون بخار اتو به بافت ظریف پارچه آسیب وارد کرده و دوام آن را کم خواهد کرد.

هیچ گاه نگذارید تا پرده های حریر و توری آنقدر کثیف شوند تا نیاز به شست و شوی اساسی پیدا کنند و بهتر است تا پرده ها را در فاصله های کوتاه بشویید و یا بطور منظم زمانی را برای این کار در نظر بگیرید.

چون شستن پرده بعد از گذشت مدت زمان طولانی، هم  شست و شوی آن ها را سخت تر کرده و هم نیاز به شست و شوی بیشتری خواهد بود، در صورتی که اگر پرده را در فواصل کوتاه بشویید، پارچه چرک مرد نشده  و میزان ذرات آلرژی زا و گرد و خاک هم از بین رفته و کمتر خواهد شد.

شستن پرده ها به مدل و طرح دوخت آن هم بستگی دارد، زیرا وقتی که پارچه به صورت لایه لایه دوخته می شود مثل مدل پلیسه، ذرات گرد و غبار در لا به لای پارچه قرار گرفته و باعث ماندن و ثابت شدن گرد و خاک در قسمت های پنهان می شوند، که شما کمتر آن را مشاهده می کنید، پس شستن اینگونه پرده ها و از بین بردن آلودگی ها و لکه ها از روی پرده، کمی زمانبرتر و مشکل تر خواهد بود.

در صورتی که اگر این پرده ها بطور ساده دوخته شده و هیچ پیچ و خمی نداشته باشند، گرد و غبار کمتری را به خود جذب کرده و آسان تر شسته خواهند شد.

پرده های تور را همیشه بدون چنگ زدن های متوالی و بدون وارد کردن فشار و به صورت خیلی آرام و با ملایمت بشویید، تا بافت نرم و لطیف آن دچار آسیب نشود.

حتماً نکات دیگری را هم در رابطه با شستن پرده های تور و حریر یاد دارید، که امیدواریم با بکار بستن تمامی آن ها، امسال پرده های شما از هر سال پاکیزه تر و زیباتر شوند.

 

 

وبــلاگــ

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *