شناخت انواع مدل های مختلف دوخت پرده و انتخاب درست آن - پرده راد

شناخت انواع مدل های مختلف دوخت پرده و انتخاب درست آن

امروزه مدل های گوناگونی از انواع دوخت پرده را در بازار و فروشگاه های مختلف پرده مشاهده می کنید، که تقریباً همه آن ها با استفاده از چین های گوناگون دوخته شده و بوجود آمده اند، که در نوع خود بسیار زیبا و بی نظیرند و ساعت ها می شود که به آن ها نگاه کرد و از جذابیت بصری که ایجاد می کنند، لذت برد.

البته اغلب برای دوخت اینگونه پرده ها از انواع پارچه های ضخیم و سنگین استفاده می شود که چین های مختلف بکار برده شده بر روی آن ها، بیشتر برای طراحی و دکوراسیون سبک های رسمی و سنتی مورد استفاده است و شاید در طراحی به سبک مدرن کمتر از بعضی طرح های دوخت و چین ها استفاده شود.

اما آنچه که مسلم است این است که برای دوخت و نصب پرده های پارچه ای خود باید یکی از این مدل های دوخت را در نظر گرفته و بسته به مکان و جمیع شرایط نصب پرده، آن را انتخاب کنید.

برای آشنایی بیشتر شما با این دوخت ها، در این پست به معرفی مختصری از آن ها خواهیم پرداخت.

شناخت انواع مدل های مختلف دوخت پرده و انتخاب درست آن - پرده راد

دوخت پرده و انواع چین های آن

انواع چین های مختلف پرده و دوخت آن بر روی انواع پارچه های پرده ای، نیاز به شناخت و همچنین متناسب بودن با جنس پرده دارد که در این قسمت شما را با چگونگی انواع دوخت پرده آشنا می کنیم.

دوخت چین های مدادی

شاید بتوان گفت که ساده ترین نوع چین دوخته شده بر روی پرده ها، چین های مدادی است که حالت غیر رسمی داشته و برای اتاق های نشیمن و خواب و آشپزخانه که نیاز به هیچ تشریفات خاصی ندارند مورد استفاده قرار می گیرد.

چین های مدادی، شامل چین های ریز و یکدستی می شوند که معمولاً آن ها را روی پارچه های نازک تری مثل تور یا حریر و مانند آن و بر روی پارچه یک لایه دوخته می شوند، گر چه که این مدل پرده ها با انواع آویز و قلاب قابل نصب هستند، ولی عموماً بر روی یک میله و قاب ساده نصب می شوند.

فقط لازم است تا برای ایجاد اینگونه چین ها، یعنی دوخت پرده با چین های مدادی، نوار پرده ی متناسبی را برای پرده های پارچه ای خود انتخاب کرده و آن را به صورت درست و مرتب بر بالای پرده بدوزید تا این چین های انگشتی منظم بر روی پرده بوجود آیند.

شناخت انواع مدل های مختلف دوخت پرده و انتخاب درست آن - پرده راد

دوخت چین های انگشتی

در این نوع دوخت، چین ها در قسمت بالایی پرده ایجاد می شوند، تا با نظم خود ظاهری مرتب،یکدست و زیبا را به پرده بدهند و بدین ترتیب به قسمت آویز پرده هم کمک کنند تا ظاهری رسمی تر داشته باشند و به نظر می رسد که اینگونه پرده ها با حالت نسبتاً رسمی تر خود، برای استفاده در اتاق پذیرایی، نشیمن و برخی مواقع اتاق خواب هم مناسب باشند.

تعداد چین بر روی این پرده ها، می تواند در اصطلاح دو انگشتی، سه انگشتی و یا پنج انگشتی باشد، که چین های سه انگشتی برای دوخت، رایج تر است و کاربرد بیشتری در بین پرده های پارچه ای دارد ولی هر چه چین های بکاربرده شده بیشتر باشند، نشانه ی فاخر بودن و زیباتر بودن پرده است.

چین های انگشتی با نام های دیگری مانند، چین نیشگونی و چین متناسب هم نامیده می شوند که باید گفت در بین انواع چین های پرده از محبوب ترین و پر طرفدارترین نوع دوخت پرده محسوب می شوند.

دوخت چین ساغری

دوخت این نوع از چین پرده، که پس از پایان دوخت در بالای پرده، به شکل جام نمایان می شوند و به همین دلیل هم ساغری نامیده شده اند، برای پرده هایی که کاربردی هستند و مرتب در حال پس و پیش شدن می باشند مانند پرده های آشپزخانه و یا اتاق خواب مناسب نیست.

این سبک از دوخت پرده بیشتر برای جاهایی مناسب است که پرده ها تقریباً همیشه بی حرکت و ثابت اند و لزومی ندارد که آن ها را در طول روز جمع کرده و یا به عقب و جلو ببرید و اغلب هم برای تزئین پرده هایی که بر روی پنجره هایی که همیشه بسته و ثابت هستند و یا برای اتاق های بزرگ رسمی و قدیمی که دارای سقف های بلندی هم هستند بسیار مناسب بوده و قابل استفاده است.

شناخت انواع مدل های مختلف دوخت پرده و انتخاب درست آن - پرده راد

 دوخت چین های جعبه ای

حتماً این نوع از دوخت را بر روی برخی از پرده ها دیده اید، چون قبلاً بسیار رایج بوده اند، چین های بسیار منظم و دقیق و همچنین ممتد و عمیق این پرده ها سبب می شود تا آن ها را در اغلب مکان ها بتوان استفاده کرد.

این چین ها و این نوع از دوخت پرده بر روی پرده های اتاق پذیرایی و نشیمن کاربرد بیشتری دارند، اگر چه که در برخی موارد چین های جعبه ای را بر روی پرده اتاق خواب و سالن های غذاخوری هم دیده اید، اما امروزه این مدل از دوخت خیلی رایج نبوده و کمتر در دوختن انواع پرده مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع دیگری هم از دوخت های پرده وجود دارند که در پست بعدی شما را با آن ها آشنا خواهیم کرد.

وبــلاگــ

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *