نقش پرده ها در ایجاد دکوراسیونی زیبا با نور مناسب

نقش پرده ها در ایجاد دکوراسیونی زیبا با نور مناسب

مقدمه:

نقش پرده ها و تأثیر پرده هایی مناسب و متناسب با محیط و نوع دکوراسیون، در زیبایی بخشیدن و جذابیت به فضا واقعاً انکار ناپذیر است و بلکه باید گفت پرده ها در این باره نقش اساسی و اول را ایفا خواهند کرد.

اما اینکه چه پرده هایی را، با چه مشخصاتی انتخاب کنیم تا بتوانیم به این منظور دست یابیم؟ سؤالی است که سعی داریم در این مطلب و حتی شاید به دلیل گستردگی موضوع در مطالب آینده، آن را پاسخ گفته و در مورد آن توضیح دهیم.

پس برای داشتن محیطی دلپذیر و زیبا و دکوراسیونی بی نظیر با وجود پرده هایی شیک و زیبا، در این پست هم با ما همراه شوید.

نقش پرده ها در ایجاد دکوراسیونی زیبا با نور مناسب

دکوراسیون و نقش پرده ها در آن

هر بار که وارد خانه می شوید، اولین چیزی که در دکوراسیون آن جلب توجه خواهد کرد، هماهنگی و همخوانی است که بین اجزاء آن وجود دارد و بدون شک پرده ها در این بین بیشترین نقش را بازی کرده و بسیار جلب توجه خواهند کرد.

پنجره ها به علت روشنایی که در خانه ایجاد می کنند، شادابی که با خود همراه می آورند، خبر رسیدن صبح پُر نشاط دیگری را اعلام می کنند و در واقع این پنجره ها هستند که رو به سمت زندگی باز می شوند، پس مهم است که آن را چگونه تزئین کرده و آن را با چه نوع پرده ای بپوشانید.

برای اینکه این هارمونی را در دکوراسیون خانه به صورتی متناسب شکل دهید ، لازم است تا موارد و نکاتی را در هنگام انتخاب و خرید پرده بدانید و به آن ها توجه داشته باشید.

تأثیر پرده در روشنایی

پرده ها در تنظیم مقدار نور ورودی به داخل محیط نقشی مهم و اساسی دارند و برای حفظ این مقدار و میزان تابش، باید  انتخاب نوع و جنس پرده مورد توجه قرار گرفته و با کمک گرفتن از آن، هماهنگ شود.

پس نوع پارچه ای که برای دوخت پرده انتخاب می کنید و اساساً طرح و مدل پرده ای را که برای پوشش پنجره ها در نظر می گیرید، باید بر اساس میزان نور طبیعی باشد که در محیط تابش پیدا می کند و همچنین میزان نوری که شما مایلید در فضا وجود داشته باشد، تعیین گردد و نقش پرده ها و متناسب بودن آن ها در اینجا بیشتر احساس می شود.

نقش پرده ها در ایجاد دکوراسیونی زیبا با نور مناسب

انتخاب پرده های شفاف و نازک

اگر شما از تابش نور زیاد و طبیعی به درون اتاق لذت می برید و از دیدن آن حس خوبی می گیرید، انتخاب پارچه هایی شفاف، لطیف و نازک با رنگ های روشن، می تواند این لذت را برای شما دو چندان کند، بخصوص اگر فضای محدود و کوچکی را در اختیار دارید و می خواهید آن را بزرگتر از آنچه که هست، نشان دهید، انتخاب این نوع پارچه ها برای دوخت پرده بسیار مناسب خواهند بود.

مورد مهم دیگر در انتخاب اینگونه پارچه های پرده ای این است که می توانند به راحتی تهویه طبیعی و مطبوعی را در فضا بوجود آورند و از این حیث هم می توانند گزینه ی بسیار مناسبی برای دوخت پرده باشند.

اما اگر تابش آفتاب و بودن نور زیاد در محیط، شما را اذیت می کند و به این همه روشنایی علاقه ای ندارید، باید در هنگام خرید و انتخاب پرده، پارچه هایی را در نظر بگیرید که کمی ضخیم تر بوده و یا از رنگ های تیره تر برای این منظور کمک بگیرید.

دوام و مقاومت پرده

یکی از نکات مهم در این انتخاب با توجه به میزان تابش نور خورشید، دوام و مقاومتی است که پارچه ها در برابر نور خواهند داشت، بعضی از پارچه ها به علت قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید، به سرعت از بین رفته و آسیب می بینند، پس باید از انتخاب و استفاده ی پارچه هایی که در مقابل نور شدید مقاومت کمی دارند، در اتاق های آفتابگیر اجتناب کنید و نباید از گزینش و نقش پرده ها و پارچه های مناسب پرده ای برای اینگونه اتاق ها غافل شوید.

البته این مسئله را باید بدانید که تمامی پارچه ها در مقابل نور شدید خورشید و به مرور زمان آسیب دیده و طبیعتاً فرسوده خواهند شد، اما برخی از انواع پرده ها نسبت به تابش اشعه ی نور خورشید، استقامت و دوام بیشتری دارند و صدمات کمتری متوجه آنها خواهد بود.

بطور مثال می توان در این مورد به پارچه هایی از جنس ابریشم مصنوعی اشاره کرد که از جمله پارچه های پرده ایست، که مقاومت بسیار بالایی در برابر تابش نور خورشید دارند و یا پارچه هایی که در بافت آن ها از الیاف مصنوعی بیشتر استفاده شده است را می توان نام برد، که معمولاً در مقابل تابش شدید نور خورشید استحکام بیشتری از خود نشان  داده اند.

نقش پرده ها در ایجاد دکوراسیونی زیبا با نور مناسب

استفاده از پرده های دو لایه

نکته ی دیگر در مورد انتخاب پرده ی مناسب برای پنجره هایی که رو به آفتاب قرار گرفته اند و تقریباً در تمام طول روز نور شدید خورشید به آن ها می تابد، کم رنگ شدن رنگ و نقوش قرار گرفته بر روی پرده هاست، چرا که به مرور زمان و در اثر تابش مداوم نور، پرده ها تغییر رنگ خواهند داد.

در این صورت به شما پیشنهاد می کنیم برای اینکه نقش پرده ها پُر رنگ تر باشند و تأثیر بیشتری در حفظ رنگ های محیط داشته باشند، حتماً از پرده های دولایه برای اینگونه پنجره ها استفاده کنید و یا از یک آستری در زیر  پرده های اصلی کمک بگیرید .

هنگام کاربرد پرده های دو لایه، برای اینکه با عبور اشعه ی خورشید نور مناسبی را وارد اتاق کنید، کافی است تا یکی از پرده ها را کنار زده و پرده ی دیگری را در حالت کاملاً باز آن نگاه دارید، تا هم نور متناسبی را وارد فضا کرده باشید و هم با کمک لایه ای از پرده، حریم خصوصی شما بیشتر حفظ شود.

اگر هم که از یک آستری در زیر پرده ها استفاده می کنید، به راحتی می توانید با جمع کردن آستری پرده که در زیر آن قرار گرفته است، مقدار مناسبی از نور را میهمان خانه های خود کنید و از این فضا با نور دلخواه لذت ببرید.

این کار سبب خواهد شد که علاوه بر تابش نور به اندازه و بصورت دلخواه، از پرده ها هم محافظت بیشتری شده و طول عمر آن ها هم افزایش یابد، ضمناً با این روش فرش ها، مبلمان و دیگر وسایل درون اتاق آسیب کمتری خواهند دید و به مرور زمان دچار رنگ پریدگی و دو رنگی نخواهند شد.

پس تا اینجا نقش پرده ها و تأثیر انکارناپذیر آن ها را در رابطه با ایجاد نور و روشنایی مناسب در دکوراسیون دانستیم، در پست های بعدی به مواردی دیگری از نقش و تأثیرگذاری پرده در زیبایی بخشیدن به دکوراسیون داخلی اشاره خواهیم کرد.

وبــلاگــ

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *