پرده ی اورسی چیست و چه کاربردی دارد؟ - پرده راد

پرده ی اورسی چیست و چه کاربردی دارد؟

مقدمه:

شاید تا به حال نام پرده ی اورسی را هم نشنیده باشید و حتی شنیدن و انتخاب چنین اسمی برای پرده به نظرتان خیلی عجیب باشد.!

اما این پرده با چنین عنوانی واقعاً وجود دارد و نام آن برگرفته از پنجره های قدیمی است، چون ساختار و شکل آن شبیه به این پنجره های خاطره انگیز و بسیار زیباست که دیدن آن ما را به حال و هوای قدیم می برد.!

برخی هم آن را زبرای اُرسی می نامند و معتقدند که این پرده ها نمونه ای از پرده های زبرا با ساختاری جدید هستند که با تفاوت هایی نسبت بهاین پرده، همان ویژگی ها را در خود دارند.

اما باید گفت که این پرده ها در حقیقت مکانیسمی شبیه به پرده های شید رول دارند و مانند آن ها عمل می کنند، به هر حال برای اینکه این پرده را بهتر و بیشتر بشناسید، این مطلب را به توضیح چگونگی عملکرد و خصوصیات این پرده اختصاص داده ایم.

پس اگر می خواهید آگاهی و اطلاعات خود را در باره ی این پرده افزایش دهید، بهتر است برای شناخت بیشتر پرده های اورسی یا اُرسی تا پایان با ما بمانید.

پرده ی اورسی چیست و چه کاربردی دارد؟ - پرده راد

معرفی بیشتر پرده ی اورسی

پرده های اورسی نوع خاص و نوینی از پرده های شید رول هستند و چون با اکثر فضاها هماهنگی و همخوانی دارند، مورد استقبال و توجه افراد قرار گرفته و کسانی که به دنبال پرده های جدید و مدرن هستند، معمولاً یکی از انتخاب هایشان پرده های اورسی است که در نوع خود بسیار زیبا و شکیل می باشد.

در گذشته اورسی به پنجره های مشبک قدیمی گفته می شد که بصورت عمودی باز و بسته می شدند و شبکه هایی که در پشت پنجره ها نصب می شد در واقع قادر بودند تا از اتلاف انرژی جلوگیری کنند.

امروزه ساختار مشبک این پرده ها هم از همین معماری سنتی ایرانی برگرفته شده است و به علت وجود حجم در اینگونه پرده ها، در هر دو معماری سنتی و مدرن به زیبایی قابل استفاده می باشند.

پرده ی اورسی چیست و چه کاربردی دارد؟ - پرده راد

ویژگی های پرده های اورسی

پرده ی اورسی هم بر روی دیوار و هم بر روی سقف به سادگی قابل نصب است و می توان آن را هم به شکل دستی و هم موتوری و با استفاده از ریموت کنترل، بخوبی هدایت کرد.

اما اگر این پرده ها بصورت دستی تهیه شوند، کنترل آن با کمک زنجیری است که یا در سمت راست و یا در سمت چپ پرده به سفارش مشتری تعبیه شده است و  توسط یک طناب و یا زنجیر هدایت پرده، انجام خواهد شد.

پرده های اورسی به سبب نوع حرکت و مواد اولیه ای که در ساخت آن بکار رفته است، تقریباً شبیه پرده های سیلوئیت هستند و پنل های افقی ان که بطور موازی نسبت به هم قرار گرفته اند، از یک طرف به نوعی پارچه توری شکل متصل شده و از سمت دیگر به نوارها و باندهای باریک پارچه ای متصل می گردند.

هنگامی که پرده در حالت سایه روشن قرار گرفته است، پشت پرده به شکل یک پارچه توری مشخص است، که امکان دید مناظر بیرونی را برای مصرف کننده فراهم می سازد.

در این حالت شکل پرده ی اورسی به شکل مربع مستطیل های زیبایی است که به پرده و محیط پیرامون آن جذابیت و شیکی خاصی داده و در این صورت جلوه ظاهری پرده دو چندان به نمایش گذاشته خواهد شد.

اما در حالتی که نیازی به عبور نور و یا دید بیرونی ندارید و قرار است تا حریم شخصی بیشتر حفظ شود، پرده در زاویه ای قرار می گیرد که تیغه های پارچه ای بطور موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته و مانند پارچه ای یک تکه و یکدست و به شکلی منظم به نظر می آید.

در این وضعیت، پنل های پارچه ای توری بطور عمودی در جاهای مختلف پرده قرار گرفته و با پنل های پارچه ای موازی دیگر، اشکالی بصورت مستطیل را بوجود خواهند آورد.

پرده ی اورسی چیست و چه کاربردی دارد؟ - پرده راد

مکانیزم حرکتی پرده

این پرده که در واقع نوعی از پرده ی زبرا محسوب می شود، دارای سه مکانیزم حرکتی است:

  • بالا بردن پرده و جمع شدن آن در قاب بالایی پرده به منظور عبور حداکثری نور و ایجاد فضایی کاملاً روشن در محیط
  • پایین آوردن پرده و بستن کامل پنل ها به جهت جلوگیری از عبور نور و مسدود کردن کامل دید محیط بیرونی

اما در حالتی که پرده ی اورسی کاملاً باز است و به سمت پایین هدایت شده است، می توان حالت سایه روشنی را در پرده ایجاد کرد که با چرخاندن پنل های پرده و هدایت آن ها به اندازه دلخواه، عبور نور به هر اندازه که بخواهید در فضای پیرامون میسر خواهد شد.

اما این پرده دارای خصوصیات و مزایایی است که در پست بعدی آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد، پس همچنان با ما بمانید.

وبــلاگــ

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *