چگونگی شستن پرده های تور و حریر - پرده راد

چگونگی شستن پرده های تور و حریر

شستن پرده های تور و حریر بخصوص در ایام خانه تکانی یکی از کارهایی است که به زیبایی و پاکیزگی و نمای خانه کمک بسیاری کرده و اغلب خانم ها در روزهای آخر سال مبادرت به شست و شوی آن ها می کنند.

نکته ای که در این میان مطرح می شود، یاد داشتن روش های اصولی و درست این کار است که در سفیدی و درخشش پرده بسیار مؤثر است و برای حفظ بافت پرده هم ضروری به نظر می رسد.

در این مطلب قرار است تا راه هایی را برای شستن اینگونه پرده ها، یعنی پرده های حریر و توری با هم یاد بگیریم تا امسال پرده هایی پاکیزه تر و زیباتری داشته باشیم.

چگونگی شستن پرده های تور و حریر - پرده راد

روش صحیح شستن پرده های تور و حریر

پرده های تور و حریر از هر رنگی که باشند، بافتی ظریف و نازک دارند که شستن آن ها باید با دقت و ظرافت انجام گیرد تا نتیجه مطلوبی از آن حاصل شود، چه آن ها را با دست بشویید و چه در نظر داشته باشید که آن ها را با کمک ماشین لباسشویی در منزل بشویید، فرقی نمی کند و خیلی از مراحل و نکات مراقبتی در مورد آن ها یکسان است.

توجه داشته باشید که چون جنس پرده های تور و حریر بسیار نازک است و ممکن است با کوچکترین اشتباه در هنگام شست و شو پاره شده و آسیب ببیند و یا اینکه در اثر بی دقتی در هنگام شستن، چرک مرد شده و رنگ روشن و زیبای خود را از دست بدهد، پس باید دقت بیشتری در موقع شست و شوی آن ها به خرج دهید.

در مرحله اول به آرامی پرده را از چوب پرده جدا کنید، بخصوص اگر متراژ پرده ها بالاست در باز کردن آن از چوب پرده، با ملاحظه بیشتری کار کنید که به بافت پرده آسیبی وارد نشود و یا اینکه در اثر گیر کردن به جایی، پاره نشود.

ابتدا لازم است تا گرد و خاک و غبار را از روی پرده ها بگیرید تا در موقع شستن پرده های تور با مواد شوینده، رنگ پرده چرک مرد نشود، پس اول یک لگن یا در اصطلاح تشت بزرگی را با توجه به وسعت پرده در نظر بگیرید و ظرف را از آب ولرمی که رو به سردی است، پر کنید و پرده را درون آن قرار دهید.

چگونگی شستن پرده های تور و حریر - پرده راد

بزرگی لگن باید به اندازه ای باشد که پرده در درون آن به راحتی در حرکت بوده و روی آن را آب فرا بگیرد.

برای مدتی اجازه دهید تا پرده درون این آب و لگن باشد تا تمام گرد و خاک آن وارد آب شود و سپس تمامی آب لگن را خالی کنید و مجدداً آن را از آب ولرم پر کنید، برای پرده هایی که به هر دلیلی خیلی کثیف و آلوده هستند و آب شست و شوی اول در آن ها بسیار سیاه و چرک است، پیشنهاد می کنیم تا این کار را یک بار دیگر هم تکرار کنید، ولی اگر آب اولیه چندان کثیفی ندارد مراحل بعدی را جهت شستن پرده انجام دهید.

در مرحله بعدی به همین ترتیب به اندازه کافی آب بریزید و مقداری هم شوینده مناسب با نوع بافت و رنگ پرده که می تواند پودر صابون و یا صابون بچه و یا هر نوع شوینده ملایم و یا متوسطی باشد، استفاده کنید، دقت کنید که در هنگام شستن پرده های تور به علت بافت ظریف اینگونه پرده ها، نباید از پاک کننده های قوی و یا شوینده های قوی استفاده کنید و همین طور نباید شوینده آنقدر ضعیف باشد که پرده ها از آلودگی پاک نشوند.

بعد از اینکه پرده ها را برای چند دقیقه ای درون آب و مایه شوینده قرار دادید، می توانید به آرامی آن ها را زیر و رو کرده و به آهستگی فشار دهید تا بهتر شسته و پاکیزه شوند، دقت کنید که حتی ناخن های بلند و تیز شما ممکن است سبب نخ کش شدن پرده و پارگی آن شود! پس به این نکات هم دقت کنید.

حالا که همه نقاط پرده را با حوصله و دقت شسته اید، آب چرک و کثیف آن را دور بریزید و اگر حس می کنید که پرده ها هنوز تمیز نشده و لازم است تا دوباره با پودر و صابون و یا هر شوینده ملایم و مناسب دیگری شسته شوند این کار را تکرار کنید، والا روی پرده آب سرد بریزید تا مایه و یا پودرهای شوینده بطور کلی از پارچه خارج شوند.

چگونگی شستن پرده های تور و حریر - پرده راد

این مرحله را چند بار تکرار کنید، چون پرده های تور و حریر کف زیادی را خارج کرده و باید تا جایی که کاملاً از هرگونه مواد شوینده ای پاک شوند، مرحله آبکشی را ادامه دهید.

پس از شستن پرده های تور و حریر و برای خشک شدن پرده، باید آن را روی حوله یا پارچه نخی و آبگیر، به صورت صاف پهن کنید تا آب اضافی پرده را بگیرد و دقت کنید که در این مرحله پرده چروک نشود و هنوز که پرده کمی نم دار است آن را از چوب پرده آویزان کنید تا پرده بصورت صاف و مرتب خشک شود.

مطالب بعدی ما را از دست ندهید، تا بتوانید پرده های سفیدتر و درخشان تری داشته باشید.

در صورت تمیال میتوانید درباره پرده های شید رول مطالعه نمایید.

وبــلاگــ

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *